Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Cinderella
Cinderella II vid Fjäderholmarna, Stockholm 2005-08-19
Cinderella II vid Fjäderholmarna, Stockholm 2005-08-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1987
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B65
  Registernr 13538
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8619821
  Signal SLWE, numera SHOR
  Systerfartyg Cinderella II Cinderella Europa Jet, Iris, Diamant Express, Napoli Jet, Adler Express
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 41,76 meter 41,76 meter
  Största bredd 7,67 meter 7,67 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 324/139 324/139
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 2 x MTU 12V 369 TB83
  Effekt 2.000 hk, 1.470 kW 3.130 hk, 2.300 kW
  Toppfart 24 knop 26 knop
  Kapacitet 450 passagerare 450 passagerare
  Historik
  1986-06-12 Sjösatt.
  1987-06-03 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Cinderella till City Jet Line AB, Vaxholm. Döpt av fru Astrid Johansson från Svartsö vid en cermoni i Vaxholm under Skärgårdsbåtens dag. Dopet genomförs en timme innan ångfartygen ankommer till Vaxholm eftersom Waxholmsbolaget inte vill upplåta en kajplats åt sin nya konkurrent under evenemanget.
  1987-06-12 Premiärtur på traden Stockholm - Vaxholm - Grinda - Finnhamn - Husarö - Möja - Norra Stavsudda - Gällnö.
  1987-06-14 Får maskinproblem. Ersätts av Prinsen som hyrs in under de två dagar som reparationen tar.
  1988-03 Rederiet byter namn till City Jet Line Rederi AB då Rederi AB Slite köper aktiemajoriteten.
  1989-12-13 Lämnar Stockholm för leveranstur till Göteborg inför uthyrning till Läckö Båttrafik, Kållandö.
  1989-12-15 Ankommer Göteborg.
  1990-01-02 Lämnar Göteborg för att gå till Lidköping via Vänersborg.
  1990-01 Uthyrd till Läckö Båttrafik, Kållandsö och omdöpt till Cinderella West. Trafik på sjön Vänern, traden Lidköping - Kinnekulle - Läckö - Lur - Duse camping - Åmål.
  1990-08-15 Sista dagen i trafik på sjön Vänern. Upplagd i Göteborg.
  1991-02 Såld till B.N.P. Bail, Paris, Frankrike för 16,7 milj FRF och omdöpt till Navix. Trafik på traden Saint Nazaire - Belle Island samt kryssningar på floden Loire.
  1991-03-04 Lämnar Malmö för färd mot Frankrike.
  1991 Insatt i trafik för rederiet Navix mellan Saint Nazaire och ön Belle Ile, Bretange samt kryssningar på floden Loire. För att passagerarna ska se mer på kvällskryssningarna monteras nio stora strålkastare på varje sida samt två i aktern.
  1993 Upplagd i Saint Nazaire, Frankrike.
  1994-09 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 900.000 USD. Får ny signal SHOR.
  1994-09-29 Övertagen av Ångfartygs AB Strömma Kanal i Saint Nazaire och man avgår samma dag mot Stockholm via Cherborg, Ostende, Kielkanalen, Trelleborg och Kalmar.
  1994-10-06 Ankommer Stockholm efter leveranstur.
  1994 Ombyggd och renoverad vid Rönnäng varv AB, Tjörn. Omdöpt till Cinderella II.
  1995 Drift och bemanning övertas av Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm.
  1995-05-02 Insatt i trafik i Stockholms skärgård.
  1995-10-23 Inhyrd av Ostkustens Marinkommando/MKO under en inryckningsövning. Transport av ca 350 värnpliktiga från Stadshuset i Stockholm till Västerås där bussar från Västmanlands Lokaltrafik väntar för vidare resa till Hässlö flygplats.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Caterpillar 3412E, 2.400 hk, 1.765 kW, installeras.
  2002 Får nytt skorstensmärke i form av blå/gul grund och vitt C.
  2004 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö. Bl a renovering av vattenjetaggregat.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 369 TB83, 3.130 hk, 2.300 kW, installeras.
  2017-06-18 Vid ankomst till Nacka Strand kl. 15.30 vid färd in mot Stockholm lyckas man inte få full backeffekt utan kör in i kajen med 2-3 knops fart. Flera av de 230 passagerarna ombord ramlar omkull och 11 personer får lättare skador. Nio av dem förs till sjukhus med ambulans, bland annat en med en brännskada och en med ett befarat benbrott. Fartyget lämnar Nacka Strand kl. 16.50 utan passagerare för att fortsätta in till Strandvägskajen för inspektion av Transportstyrelsen. Bildreportage
  2017-06-22 Åter i trafik kl. 18.00 efter reparation vid Kummelnäs varv, Nacka.
  2021-07-16 En mindre brand startar ombord strax före ankomst till Vaxholm kl. 10.54 vid färd från Stockholm mot Husarö och Sandhamn med 220 passagerare ombord. Alla ombord evakueras ut på kajen i Vaxholm och branden, som uppstått i en vattenpump i duschrummet, släcks av en besättningsman med hjälp av en brandsläckare. Passagerarna får efter ett tag fortsätta resan med andra fartyg. Ingen passagerare skadas vid incidenten men den besättningsman som släckte elden förs med ambulans till sjukhus för observation med eventuella rökskador. Cinderella II lämnar Vaxholm kl. 14.19 och går in till Stockholm för reparation.
  2024-05 Drift och bemanning övertas av Antrophia Rederi AB, Stockholm.
Tillbaka till City Jet Line AB
Tillbaka till Läckö Båttrafik AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Tema Shipping i Vaxholm AB
Tillbaka till Antrophia Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.