Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Concorde II
Flaggskär af Sturkö vid Mjölnareholmen, Karlskrona 2016-07-04
Flaggskär af Sturkö vid Mjölnareholmen, Karlskrona 2016-07-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1988
  Varv Båtutrustning A/S, Rubbestadneset, Norge
  Varvsnummer 86
  Registernr 17371
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Glasfiber
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal LAEV, SHLP, numera SFE 2520
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,20 meter 18,20 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,34 meter
  Djupgående 1,85 meter 1,85 meter
  Brt/Nrt 47/19 47/19
  Maskineri 2 x Detroit Marine 2 x Volvo Penta D16C MH
  Effekt 1.800 hk, 1.323 kW 1.500 hk, 1.102 kW
  Toppfart 38 knop 23 knop
  Kapacitet 58 passagerare 50 passagerare
  Historik
  1988-05-16 Levererad av Båtutrustning A/S som Concorde II till p/r Concord (Jan Tor Haaland), Stavanger, Norge. Norsk signal LAEV.
  1988-08-01 Uthyrd till Det Stavangerska Dampskibsselskab A/S, Stavanger, Norge. Trafik på traden Stavanger - Tuftene.
  1988-10-01 Trafik på traden Stavanger - Sandeid samt Stavanger - Jelsa.
  1989-03 Överförd till Concorde DA p/r, Stavanger, Norge.
  1989-04-10 Under färd över Hidlefjorden, Stavanger, i hög sjö, får en 45-årig passagerare två frakturer i ryggen sedan han kastats upp från den bänk han sitter på och landat illa. Fartyget är på resa från Finnøy till Stavanger då incidenten inträffar. Mannen försöker efter ett par månader att återgå till arbetet, men den kroniska smärtan hindrar honom. Tilldelas till slut 600.000 NOK i ersättning efter en uppgörelse med Det Stavangerska Dampskibsselskabs försäkringsbolag.
  1989-06 Återlämnad till Concorde DA p/r, Stavanger, Norge.
  1989-07-01 Uthyrd till Flekkefjord Dampskibsselskab A/S, Flekkefjord, Norge. Trafik på traden Kristiansand - Arendal samt Kristiansand - Flekkerøy.
  1989-08-06 Återlämnad till Concorde DA p/r, Stavanger, Norge.
  1990-12-21 Såld till Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab A/S, Bergen, Norge för 3,8 milj NOK.
  1991-01 Insatt i trafik på traden Norheimsund - Odda.
  1991-03 Omdöpt till Tranen. Ny hemort Bergen.
  1995-07-07 Såld till Fjordservice A/S, Stavanger, Norge och omdöpt till Lyse Ekspress. Ny hemort Stavanger. Trafik på traden Stavanger - Vollsøy.
  1997 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU, 1.700 hk, 1.250 kW, installeras.
  1997 Trafik på traden Stavanger - Vollsøy samt Stavanger - Eik.
  1999-05-01 Trafik på traden Stavanger - Vollsøy samt Stavanger - Jelsa.
  1999-05 Uthyrd till Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab A/S, Bergen, Norge. Trafik på traden Bekkjarvik - Hufthamar.
  2000-07 Återlämnad till Fjordservice A/S, Stavanger, Norge. Trafik på traden Stavanger - Vollsøy samt Stavanger - Eik.
  2002-01-02 Trafik på traden Stavanger - Vollsøy samt Stavanger - Nesheim.
  2002-02-21 Brand bryter ut i maskinrummet vid Fogn.
  2005-01-01 Sista dagen i trafik på Stavanger - Nesheim.
  2006-11 Maskinhaveri. Tas till Oma Baatbyggeri A/S, Stord och Tau Slipp A/S, Tau för reparation.
  2007 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 183TE 72, 1.700 hk, 1.250 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri A/S, Stord och Tau Slipp A/S, Tau. Nytt passagerarcertifikat för 60 passagerare.
  2007-04-30 Trafik på traden Stavanger - Vollsøy, senare även Stavanger - Skipavik.
  2008-02-21 Överförd till Tide Sjø A/S, Bergen, Norge.
  2008-08-16 Grundstöter i Eidssund, Ombo kl. 17.45 på resa Judaberg - Nesheim sedan man valt den södra inseglingen i Eidssund och hamnar för nära Eidsneset och går på ett skär ca 20 meter från land. I sista sekund försöker man genom en snabb babords- och efterföljande styrbordsmanöver undvika skäret, men grundstöter och skadar styrbords propeller och skrov. Tar sig med sakta fart in till Eidsund och släpper av ett par passagerare och då man konstaterat att man inte tar in vatten så fortsätter man med endast babords maskin till Nesheim för att släppa av kvarvarande passagerare. Ingen ombord kommer till skada.
  2012-01-01 Överförd till Norled a/s, Stavanger, Norge.
  2014-10-15 Såld till KN Maritime A/S, Åkrehamn, Norge och omdöpt till Karmskyss.
  2015-09-14 Såld till Affärsverken Karlskrona AB, Karlskrona och omdöpt till Flaggskär af Sturkö. Ny hemort Sturkö. Trafik på traden Karlskrona - Sturkö.
  2015-11-16 Premiärtur.
  2018-11-16 Överförd till båtregistret med signal SFE 2520.
  2020-11 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16C MH, 1.500 hk, 1.102 kW, installeras vid Hassö Varv AB, Hasslö.
  2024-06-28 Blir ca. kl. 09.00 påkörd av Trafikverkets Aspöfärja Yxlan när man ligger vid kajen i Handelshamnen, Karlskrona. Incidenten inträffar när Yxlan lämnar färjeläget för färd mot Aspö och då glider in i Flaggskär. Flaggskär får skador på räcket på fördäck och körs till Hasslö Varv AB, Hasslö för reparation. Åter i trafik ca. kl. 16.00.
Tillbaka till Affärsverken Karlskrona AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.