Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Express
Express I upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm 1960
Express I upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm 1960
Foto: Bertil Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1900
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 235
  Registernr 3724
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLPV, senare SEAM
  Systerfartyg Norrtelje
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 44,07 meter 44,07 meter
  Största bredd 8,10 meter 8,10 meter
  Djupgående 3,40 meter 3,40 meter
  Brt/Nrt 357/208 362/203
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 800 hk, 588 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop 15 knop
  Kapacitet 606 passagerare -
  Historik
  1898-11-10 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Kontrakterad byggnadskostnad 225.000 SEK.
  1900-02-24 Sjösatt kl. 14.30.
  1900-06-07 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Express till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1900-06-17 Insatt i trafik kl. 09.00 på traden Stockholm - Vaxholm.
  1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildades genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ny hemort Vaxholm.
  1913-12-04 Omdöpt till Express I.
  1939-05-26 Ommätt. Mått 44,07 x 8,10 meter. Tonnage 362/203.
  1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 16" men tas aldrig ut i tjänst.
  1942 Ombyggd. Bland annat ny större skorsten.
  1951 Trafik på traden Stockholm - Blidösund - Rådmansö - Björkö.
  1955-06-11 Vid ankomst till Själbottna ca. kl. 17.00 kör man med några knops fart in i bryggan, som förstörs helt. Fartyget får skador på fören och flera av de runt 100 passagerarna ramlar omkull men ingen skadas allvarligt. Även en del av lasten och inredningen skadas. Man kan, efter incidenten, fortsätta färden mot Rådmansö men går sedan till AB Hammarbyverken, Stockholm för reparation. Enligt uppgift beror olyckan på maskinfel.
  1956 Upplagd vid AB Hammarbyverken, Stockholm efter säsongens trafik.
  1961-02-23 Carl Persson & Söner AB intygar att de skrotat fartyget vid AB Hammarbyverken, Stockholm tillsammans med Waxholm II och Östan. En del av fartygets matsalsinredning finns bevarad på Sjöfartshotellet vid Slussen i Stockholm och styrhytten finns kvar som sommarstuga på Viggsö.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.