Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jan Willem
Delfin VIII vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2018-06-01
Delfin VIII vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2018-06-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S27
* Redaren 4/1993, S9, 12
* Redaren 1/1994, S6
* Länspumpen 2/2003, S16
* Båtologen 6/1977, S318 (Fel Vimman i tidningen)
* Båtologen 2/2014, S104
* Båtologen 3/2015, S189
* Skipet 3/1991, S73
* Skipet 2/2003, S40
* Sveriges Skeppslista 2005, S20
* Sveriges Skeppslista 2006, S20
  Byggd 1940
  Varv N.V. Aalsmeer Scheepswerft, Aalsmeer, Nederländerna
  Varvsnummer 354
  Registernr 10502
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKQA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,50 meter 17,00 meter
  Största bredd 4,12 meter 4,00 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 28/20 26/6
  Maskineri 1 x Kromhout-Gardner 1 x Volvo Penta D9-300
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 100 passagerare 74 passagerare
  Historik
  1940-08 Levererad av N.V. Aalsmeer Scheepswerft som Jan Willem till Reederij J.H. Bergman Rondvaart N.V, Amsterdam. Sightseeingtrafik i Amsterdam.
  1941 Beslagtas av Tyska militären. Används som ambulansfartyg i Den Helder ute vid Atlantkusten.
  1945 Återlämnad till Reederij J.H. Bergman Rondvaart N.V, Amsterdam.
  1949 Omdöpt till Maarten Tromp. Fortsatt trafik i Amsterdam.
  1963-12-02 Såld till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping för 37.000 NLG och omdöpt till Vimman IV. Sightseeingtrafik i Norrköping.
  1964 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania Vabis DSI 11, 205 hk, 151 kW, installeras. Den gamla maskinen säljs till en fiskare i Göteborg.
  1977-08-21 Eldhärjas ca. kl. 01.00 vid kajen nära Oscar Fredriksbro, Norrköping. I stort sett hela överbyggnaden förstörs. Skadorna värderas till ca. 200.000 SEK. Renoveras. Ny inredning som kommer från två gamla bussar.
  1979 Rederi AB Sightseeingbåtar byter namn till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping.
  1982 Kolmårdens Rederi AB byter namn till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping.
  1988 Flyttas till Göta kanal. Sightseeingturer med utgångspunkt från Berg och Söderköping.
  1991 Såld till Termar Shipping A/S (Terje Tomassen), Fetsund, Norge och omdöpt till See Møve. Hemort Oslo. Norsk signal LECT. Trafik på sjön Øyeren, Oslo.
  1991-07-03 Lastas på en lastbilstrailer i Norrköping för transport till Norge.
  1994 Övertagen av Øyeren Båtservice AS, Fetsund.
  2003-01-14 Såld till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB, Stockholm för 100.000 NOK och omdöpt till Aphrodite II. Sightseeingtrafik i Stockholm.
  2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania Vabis DS 11, 180 hk, 135 kW, installeras. Har tidigare suttit i Aphrodite I.
  2013 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 300 hk, 220 kW, installeras vid Rindö Marine AB.
  2014-02-27 Såld till Royal Sightseeing Stockholm AB, Stockholm.
  2014 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2018-02-13 Omdöpt till Delfin VIII.
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Kolmårdens Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB
Tillbaka till Royal Sightseeing Stockholm AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.