Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Abak-Saga
Gigi vid Gruvbryggan, Utö 2019-07-28
Gigi vid Gruvbryggan, Utö 2019-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1973
  Varv AB Kock Marin, Saltsjöbaden
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 6275
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,25 meter 9,25 meter
  Största bredd 3,00 meter 3,00 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 2 x Volvo Penta AQAD31P
  Effekt 210 hk, 154 kW -
  Toppfart - 33 knop
  Kapacitet 12 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1973 Levererad av AB Kock Marin till Munken Fritid AB, Stockholm. Båttyp Parad 31. Uthyrningsbåt.
  1983 Såld till AB Stockholms Inkassobyrå, Stockholm och omdöpt till Abak-Saga.
  1993 Såld till Roger Larsson, Stockholm.
  1994 Såld till Rune Kock, AB Kock Marin, Saltsjöbaden och omdöpt till Parad.
  1998 Ombyggd vid AB Kock Marin, Saltsjöbaden med ny inredning. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AQAD31P, installeras.
  2000 Såld till Christian Wedin, Stockholm och omdöpt till Gigi.
  2003 Såld till Söderhamnsturism ekonomisk förening, Söderhamn. Trafik på traden Söderhamn - Branthäll - Enskärsoren - Enskär - Stenö - Nyhamn - Toppatall - Storjungfun.
  2006 Såld till Söderhamns kommun, Söderhamn. Fortsatt trafik på traden Söderhamn - Storjungfrun.
  2014-02-06 Såld till Gålö Sjötaxi & Skärgårdstjänst, Gålö. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
Tillbaka till Söderhamns kommun
Tillbaka till Gålö Sjötaxi & Skärgårdstjänst
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.