Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Primus
Ariadne i Motala
Ariadne i Motala
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 248
  Registernr 1909
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQN, senare SFZI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,22 meter 31,09 meter
  Största bredd 6,34 meter 6,65 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,82 meter
  Brt/Nrt 226/164 262/162
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 296 passagerare -
  Historik
  1876-06-27 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Primus till Carl Fredrik Nordh, Motala. Hemort Motala. Byggnadskostnad 120.000 SEK.
  1876-07-01 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Vadstena - Hästholmen - Gränna - Jönköping.
  1878-03-19 Såld till Ångfartygs AB Primus, Jönköping för 80.000 SEK. Ny hemort Jönköping.
  1878-06-13 Grundstöter ca. kl. 00.30 i tätt regn vid Oaxen, söder om Södertälje, vid färd från Stockholm mot Jönköping. Fartyget fastnar på en sandbank och dras loss efter ca. en timme av ångfartyget Phoenix som passerar platsen. Då ingen skada uppkommit på fartyget fortsätter färden till Jönköping.
  1880-04 Blir, som första svenska ångfartyg, försedd med en elektisk lampa som installeras av uppfinnaren och ingenjören Hakon Brunius, Jönköping. Elen till lampan alstras av en apparat som placeras i maskinrummet och som får sin kraft från ånga från fartygets panna.
  1883-08-27 Grundstöter på kvällen vid Snöveltorp, väster om Söderköping, vid färd från Jönköping mot Stockholm. Kommer loss efter några timmar och fortsätter då färden.
  1884-06-12 Vid ankomst till Bergs slussar vid färd från Stockholm mot Jönköping kommer man in för fort mot slussen. För att inte köra in i slussportarna kör man istället in mot stenkajen. Vi kollisionen mot kajen blir förstäven böjd och en liten läcka uppstår. Ombord på fartyget krossas stora delarav servisen i restaurangen. Orsak till incidenten är att det inte går att slå back i maskinen. Repareras i Motala vid fortsatt färd mot Jönköping.
  1884-11-16 Grundstöter ca. kl. 17.30 på södra sidan av kanalen vid järnvägsbron i Motala när man väntar på att denna ska öppnas. Bogserångaren Motala Verkstad drar loss fartyget men det fastnar istället på andra sidan kanalen. Dras loss igen och kan, en och en halv timme försenad, fortsätta färden.
  1885-05-03 Grundstöter på natten i Roxen i närheten av Norsholm vid färd från Jönköping mot Stockholm med 20 passagerare ombord. Kommer loss några timmar senare och kan då fortsätta färden men efter att ha passerat Söderköpings sluss strax efter kl. 08.00 kör fartyget åter på grund. Kommer loss efter ca. 30 minuter.
  1885-05 En telefon installeras ombord. Telefonen kopplas in vid ankomst till Riddarholmskajen, Stockholm och kopplas ur vid avfärd.
  1887-06-28 Såld till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB, Jönköping. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1889-04-08 Sjunker under natten vid vinteruppläggningsplatsen utanför dockan på Djurgården, Stockholm. På morgonen står fartyget på botten med överbyggnaden ovanför vattenytan. Orsak är en bottenkran som inte varit helt stängd. Bärgas av Bärgnings- och Dykeri AB Neptun.
  1890-08-17 Grundstöter ca. kl. 02.00 i hårt väder i Gränna hamn vid färd från Jönköping mot Stockholm. Man försöker komma loss med hjälp av ångvinschen men en kugge i vinschen går sönder så man får vänta tills ångfartyget Per Brahe kommer till platsen kl. 04.00 och kan dra loss Primus. Man väljer dock att ligga kvar i Gränna på grund av den hårda stormen och fortsätter inte färden förrän till kvällen.
  1891-04 Ombyggd vid Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala. Ny skorsten och ny ångpanna. Det hittils svarta skrovet målas vitt. Ny inredning som tillverkas av Carlsson och Vahlstedt.
  1891-05-15 Ommätt. Mått 29,22 x 6,34 meter. Tonnage 226/164.
  1892-04-25 Vid ankomst till Riddarholmen, Stockholm ca. kl. 10.00 kör man med någon knops fart in i kajen. Man får dock snabbt i backen och backar ut igen och undviker därför att köra in i ångfartyget Upsala som har kajplatsen bredvid. Fartyget klarar sig utan skador men delar av kajen behöver repareras.
  1893-07-03 Grundstöter ca. kl. 01.00 på en klippa i Bråviken vid färd från Jönköping mot Stockholm. Man kommer loss för egen maskin efter runt två och en halv timme efter att ha flyttat en del av lasten.
  1895-05-20 Ommätt. Mått 29,22 x 6,65 meter. Tonnage 225/160.
  1896-05-13 Vid passering av Roxen får man fel i maskin och börjar driva. Bogseras av ångfartyget Roxen till Norsholm där man lyckas åtgärda felet och kan sedan fortsätta färden.
  1899-03-08 Såld till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping för 50.000 SEK.
  1901-04 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för ca. 35.000 SEK.
  1901-04-25 Kör in i bron vid Klevbrinken, Söderköping vid färd från Stockholm mot Jönköping. Fartyget klarar sig utan skador men bron blir helt förstörd.
  1901-09-19 Grundstöter på natten i kraftig dimma på ett skär i Östgötlands skärgård. Kommer loss för egen maskin efter en halvtimme.
  1904 Elektrisk belysning installeras vid vinteruppläggningen vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1906-04 Ombyggd och renoverad vid Motala Verkstads Nya AB, Motala. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1911-04-11 Ommätt. Mått 29,22 x 6,65 meter. Tonnage 228/156.
  1914-06-18 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1919-08 Ny hemort Göteborg.
  1925-04 Ombyggd vid Götaverken AB, Göteborg. Moderniserad.
  1925-05-05 Ommätt. Mått 29,40 x 6,65 meter. Tonnage 241/158.
  1932 Upplagd vid Lödöse Varv, Lödöse.
  1937-06-02 Omdöpt till Ariadne. Ombyggd vid Sjötorps Varv, Sjötorp med ny hyttinredning. Flyttas till traden Stockholm - Göta kanal - Göteborg.
  1937-06-10 Ommätt. Mått 29,40 x 6,65 meter. Tonnage 246/154.
  1940 Upplagd.
  1944 Åter i trafik.
  1945-12-31 Ommätt. Mått 31,09 x 6,65 meter. Tonnage 254/156.
  1956-06 Deltar under en vecka vid inspelningen av långfilmen "Skorpan" med bland annat Nils Poppe, Marianne Bengtsson, Åke Fridell och Gunnar Björnstrand. Inspelningarna av filmen sker längs Göta kanal.
  1956-06-13 Grundstöter kl. 10.45 i sjön Boren på det sk. Bredgrund vid färd från Stockholm mot Göteborg. Fartyget fastnar på grundet och tar in vatten. Dras loss 17 juni av en bogserbåt från Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB och går till Motala för provisorisk tätning. Går därefter till Marieholmsvarvet, Göteborg för reparation. Orsak till grundstötningen är en felplacerad farledsprick.
  1956-06-30 Vid slussning i Hajstorp ca. kl. 00.20 vid färd mot Göteborg får fartyget inte stopp i maskin utan kör rakt igenom slussporten. Fortsätter därefter genom nästa stängda slussport ner till nästa nivå. Fartyget, som vid tillfället har 29 passagerare, klarar fallet på fem meter med endast lite bortskrapad färg men slussportarna skadas så allvarligt att all trafik på Göta kanal, sträckan Sjötorp - Töreboda, får ställas in till den 12 juli. Passagerarna får efter incidenten åka buss till Sjötorp för att fortsätta resan med ångfartyget Diana. Orsak till olyckan är enligt befälhavaren att maskinisten ställt maskinen i full fart framåt istället för back medan maskinisten hävdar att han följt befälhavarens order.
  1956-08-13 Såld till Köhlbrand Werft, Paul Theodor Berendsohn, Hamburg-Altenwerder, Västtyskland för 65.000 SEK för nedskrotning.
Tillbaka till Ångfartygs AB Primus
Tillbaka till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.