Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fjordbussto
Wasa Lejon vid Bergs slussar, Vreta Kloster 2022-07-12
Wasa Lejon vid Bergs slussar, Vreta Kloster 2022-07-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1946
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 181
  Registernr 12655
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5148601
  Signal LLLD, numera svensk signal SJHL
  Systerfartyg Sæbø
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,62 meter 29,62 meter
  Största bredd 5,62 meter 5,62 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,18 meter
  Brt/Nrt 118/61 120/71
  Maskineri 3 x GM 6.71 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz
  Effekt 370 hk, 272 kW 480 hk, 352 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 210 passagerare 200 passagerare
  Historik
  1946-05-07 Sjösatt.
  1946-06 Levererad av Kristiansands Mekaniske Verksted som Fjordbussto till A/S Bergen-Hordaland Fjordbuss, Bergen. Byggnadskostnad ca. 380.000 NOK.
  1946-12-19 Kör upp på land ca. kl. 07.30 i krafig dimma söder om Frekhaug brygga, norr om Bergen. Dras loss ca. kl. 11.00 av Fjordbussen och kan sedan fortsätta färden med bara några skrapmärken på skrovet.
  1947 Såld till Alversund & Manger Dampbåtslag A/S, Bergen.
  1951-03-01 Såld till A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag, Bergen som bildas när Alversund & Manger Dampbåtlag A/S går ihop med Lindås Masfjorden Dampskipslag A/S.
  1953-11-30 Omdöpt till Herdla.
  1954 Grundstöter i Berglandssundet.
  1955 Huvudmotorerna repareras efter ett haveri och nya propelleraxlar installeras.
  1959 Ombyggd med ny brygga och ny passagerarsalong på båtdäck. Nytt tonnage 140 brt, 71 nrt.
  1961 Nya maskiner, av fabrikat Deutz, installeras.
  1972-06-26 Omdöpt till Manger.
  1974-01-01 A/S Bergen-Nordhordland Trafiklag byter namn till A/S Bergen-Nordhordland Rutelag.
  1979 Såld till Nils Agasøster, Rubbestadsneset/Bergen och omdöpt till Bremmenholm.
  1980-01-11 Såld till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping och omdöpt till Göta Lejon. Trafik på Göta Kanal med Söderköping som hemmahamn.
  1982 Kolmårdens Rederi AB byter namn till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping.
  1992 Överförd till Rederi AB Östgöta Sjö, Norrköping och omdöpt till Lejon Två.
  1993-03 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping och omdöpt till Göta Lejon.
  1993-12 Omdöpt till Wasa Lejon.
  1998 Wahlinrederierna AB startar Royal Stockholm Cruise Line AB som övertar fartyget.
Tillbaka till Kolmårdens Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Rederi AB Östgöta Sjö
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.