Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1975
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 295
  Registernr 11548
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJIW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,89 meter 27,24 meter
  Största bredd 6,52 meter 6,92 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 91/22 164/74
  Maskineri 2 x MWM V12B 2 x Scania DI13
  Effekt 824 hk, 606 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop 13 knop
  Kapacitet 300 passagerare 298 passagerare
  Historik
  1975-07-11 Levererad av Djupviks varv AB som Ejdern till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad ca. 2 milj SEK. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1976-03 Ombyggd. Fartyget får två skorstenar så att avgaserna leds upp i luften istället för att komma ut vid vattenlinjen.
  1977-07-02 En brand uppstår i maskinrummet vid färd från Brännö-Rödsten mot Saltsholmen. Besättningen lyckas släcka det mesta branden med brandsläckarna och vid ankomst till Saltholmen tar räddningstjänsten över och släcker det sista. Orsak till branden är att oljespill som trängt in i isoleringen kring avgasröret från hjälpmotorn antänds då avgasröret blir överhettat. Inga passagerare finns ombord vid incidenten.
  1988-11-11 Grundstöter ca. kl. 00.40 i dålig sikt och hård sydlig vind vid Lerholmarna strax utanför Saltholmen vid färd mot Styrsö med ca. 20 passagerare ombord. Fartyget assisteras av Tv 03 från Kustbavakningen, brandbåt 526 och en lotsbåt. Passagerarna evakueras till Saltholmen och får därifrån fortsätta färden med taxibåt. Ejdern tas av grundet efter ca. 30 minuter och återgår till Saltholmen där hon dagen efter inspekteras av dykare. Ingen person skadas vid incidenten.
  1993 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Skrovet breddat, ny styrhytt, nya skorstenar och inredning. Den gamla styrhytten monteras senare på godsfärjan Älgöfjord ex. Färja 62/265. Nya mått 27,24 x 6,92 x 1,65 meter. Nytt tonnage 164/74.
  1994-06 Omdöpt till Älv-Snabben 3. Trafik i Göteborgs hamn och Göteborgs södra skärgård.
  1995 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 760 hk, 559 kW, installeras.
  1995-10-08 Grundstöter vid Gula skären strax utanför Saltholmen kl. 19.30 på resa till Asperö med 32 passagerare ombord. Assisteras av flera räddningsenheter och passagerarna evakueras över till Styrsöbolagets Fröja som ankommer ca. 30 minuter efter grundstötningen. Dras av grundet senare på kvällen med hjälp av Rescue Hjalmar A:son Tesch och Rescue Gustaf Olsson från SSRS Hovås samt KBV 288 och bogseras till Saltholmen. Vid olyckstillfället råder tät dimma.
  2015-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Djupiks varv AB, Tjörn.
  2020-05-29 Kolliderar vid ankomst till Lindholmspiren ca. kl. 11.00 med färjan Älv-Vira av Göteborg vid färd från Lilla Bommen. Älv-Snabben 3 kör in med babords sida i Älv-Vira som ligger förtöljd vid kajen. Ingen person skadas allvarligt vid incidenten men Älv-Snabben 3 får skador på badordssidan och sju fönster krossas. Båda fartygen körs till Ö-Varvet AB, Öckerö för översyn och reparation.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.