Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wilhelm Röhss
Wilhelm Röhss i Umeå ca. 1880
Wilhelm Röhss i Umeå ca. 1880
Foto: F. M. Stridberg. Från Västerbottens Museums samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 166
  Registernr 2118
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HJSK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,06 meter 44,53 meter
  Största bredd 6,68 meter 6,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 207/165 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 160 hk, 117 kW 160 hk, 117 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 210 passagerare -
  Historik
  1872-04-13 Sjösatt.
  1872-05-17 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Wilhelm Röhss till Ångbåts AB Idog, Göteborg. Hemort Göteborg.
  1872-05-19 Insatt i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Åmål - Säffle - Arvika.
  1874-08-07 Såld till Ångfartygs AB Blixt, Härnösand för 105.000 SEK. Ny hemort Härnösand.
  1874-08-20 Sista turen på traden Arvika - Göteborg.
  1874-09-01 Lämnar Göteborg för färd till Sundsvall via Göta kanal och Stockholm.
  1874-09-24 Insatt i trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Umeå. Fortsätter vissa perioderfrån Umeå till Vasa, Finland.
  1881-06-24 Grundstöter på förmiddagen i krafig dimma vid det sk. Bäckmansgrundet söder om Umeå vid avfärd från Umeå mot Sundsvall. Dras loss ca. 24 timmar senare av bogserångaren Holmsund och kan sedan, utan större skador, fortsätta färden mot Sundsvall.
  1885 Traden förlängs under året norrut från Umeå till Skellefteå.
  1886-06 Ny ångpanna installeras vid Lindahl & Runers Mekaniska Verkstads AB, Gävle. Total kostnad ca. 13.400 SEK, varav ca. 7.000 SEK för pannan.
  1888-07-05 Grundstöter kl. 10.45 vid Prästskäret utanför Dalkarlså vid färd från Sundsvall mot Piteå. Vatten börjar forsa in genom hål i skrovet och fartyget körs med full fart upp mot land för att inte sjunka. Tätas tillfälligt, länspumpas och dras sedan loss av bärgningsångaren Neptun från Bergnings- och Dykeri AB Neptun. Lämnar platsen för egen maskin den 7 juli kl. 10.00 och går till Härnösand för reparation
  1888-07-23 Åter i trafik efter reparationen.
  1889-06-02 Traden förlängs under sommaren norrut till Luleå och Haparanda.
  1892-04-25 Ommätt. Mått 30,60 x 6,54 meter. Tonnage 265/210.
  1892-05 Ombyggd. Förlängd till 44,53 meter. Antalet passagerarhytter ökas från sex till 12. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Umeå - Luleå - Haparanda.
  1893-03 Ångfartygs AB Blixt byter namn till Ångbåts AB Bothnia, Härnösand.
  1893-09-26 Kolliderar med ångfartyget Vesternorrland i Härnösands hamn. Wilhelm Röhss backar ut från kajen samtidigt som Vesternorrland anländer. Vesternorrland kör då in i aktern på Wilhelm Röhss som får skador på skrovet och överbyggnaden. Vesternorrland får endast mindre skador på fören. Wilhelm Röhss går, efter incidenten, till Hernösands Mekaniska Verkstads AB för reparation och kan redan dagen efter sättas i trafik igen.
  1895-06-17 Grundstöter ca. kl. 23.30 i svår storm och tät dimma på Sandviksrevet utanför Kåge vid färd från Sundsvall mot Luleå. Alla ombord räddas och lasten bärgas. En dykarundersökning visar stora hål i skrovet och i maskinrummet saknas botten nästan helt. Bärningsbolaget anser därför att en bärgning av fartyget inte är möjlig. Fartyget överges helt av besättningen den 21 juni.
  1895-07-02 Vraket säljs på auktion till mjölnaren Westermark, Stämningsgården, Skellefteå för 150 SEK.
Tillbaka till Ångbåts AB Idog
Tillbaka till Ångfartygs AB Blixt
Tillbaka till Ångbåts AB Bothnia
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.