|
A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad Göteborgs Mekaniska Verkstads AB Göteborgs Nya Verkstads AB
|
 |
1841 startas A. Keiller & Co Mekaniska Verkstad i Göteborg av skotten Alexander Keiller född 1804 i Dundee, Skottland. Varvets första fartyg får nybyggnadsnummer 100. Efter en konkurs 1867 ombildas företaget till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB och flyttar då över Göta älv till Hisingen. Första fartyget levereras 1868. 1906 övertas varvet av Hugo Hammar och Sven Almqvist och byter då namn till Göteborgs Nya Verkstads AB och 1916 ändras namnet till Götaverken AB. 1917 köps företaget av Broström och 1933 har varvet växt till världens största varv mätt i sjösatta bruttoton. 1989 levereras statsisbrytaren Oden som varvets sista nybygge. Varvet återstartar 1993 som Götaverken Cityvarvet AB då endast som ett reparations- och ombyggnadsvarv. 2000 övertas företaget av holländska Damen Shipyards Group. Verksamheten helt avvecklad 2015. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1706 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|