Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vesterås
Havsbandet
Havsbandet
Foto: Okänd
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1945, S156
* Sveriges Skeppslista 1947, S86
  Byggd 1888
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 197
  Registernr 1811
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDNH, senare SHEW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,31 meter -
  Största bredd 5,76 meter -
  Djupgående 2,70 meter -
  Brt/Nrt 184/112 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 350 hk, 257 kW -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888-07-12 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Vesterås till det nybildade Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås. Byggnadskostnad 79.000 kr.
  1888-07-16 Premiärtur på traden Stockholm - Västerås.
  1944-07-24 Grundstöter vid Jungfruholmarna, Jungfrusund, Ekerö.
  1944 Upplagd efter en pannskada.
  1946-02-21 Såld till John Emil Nilsson, Styrsö och Stig Arne Pettersson, Tibble för 60.000 kr och omdöpt till Havsbandet. Trafik i Bohuslän.
  1946-09 Upplagd vid Bohus varv.
  1948-01 Såld på exekutiv auktion för 34.100 kr till fodringsägarna med revisor E. W. Hedberg som officiell ägare.
  1950-07 Såld till Nils Gunnar Jansson, Uddevalla för 6.500 kr.
  1952-02 Såld till herr Anders Samuel Johansson, Grundsund för 5.000 kr och ombyggd till pråm
  1953-04 Skrotad hos Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg.
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.