Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vånö
Vånö vid Trinntorps brygga, Tyresö 2011-05-08
Vånö vid Trinntorps brygga, Tyresö 2011-05-08
Foto: Andreas Lundqvist
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2007-01-15, KN
* Redaren 2/1991, S3-4
* Redaren 2/1992, S20-21
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
* Sveriges Skeppslista 2006, S150
  Byggd 1991
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 528
  Registernr 14315
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9002025
  Signal SBNM
  Systerfartyg Värmdö Väddö Viberö Vaxö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,70 meter 37,70 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 298/118 298/118
  Maskineri 3 x MAN D2842 3 x MTU 12V 2000 M60
  Effekt 2.448 hk, 1.800 kW 2.448 hk, 1.800 kW
  Toppfart 22 knop 22 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik
  1989-11-27 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB vid Djupviks varv AB, Tjörn och får där varvsnummer 350. Byggnationen förläggs dock till Oskarshamns varv, Oskarshamn.
  1991-03-08 Sjösatt.
  1991-04-04 Levererad av Oskarshamns varv AB som Vånö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1991-04-17 Döpt av operasångerskan Sylvia Lindenstrand vid en cermoni på Strömkajen, Stockholm. Bildreportage
  1991-04-22 Premiärtur.
  1991-11 Körs från Stockholm mot Göteborg kustvägen för att testas i Styrsöbolagets trafik i Göteborgs skärgård. I Hanöbukten i Blekinge avbryts färden på grund av hög sjö och fartyget vänder tillbaka till Stockholm.
  1992-03 Körs på nytt från Stockholm mot Göteborg för att testas i Styrsöbolagets trafik. Man vill testa direkttrafik från centrala Göteborg till södra skärgården istället för att ha Saltholmen som utgångspunkt.
  1992-03-13 Första reguljära tur för Styrsöbolaget.
  1992-04-02 Avgår från Göteborg tillbaka mot Stockholm.
  1993-06-08 Tillsammans med sina systerfartyg genomförs kl. 06.00 en formationskörning vid Bosögrund, Askrikefjärden i reklamsyfte. Fartygen, som fotograferas från helikopter, framförs i V-formation i ca 17 knops fart. Vid Södergarn, Lidingö noteras efteråt två småbåtar som spolats upp på stranden, men ingen person visar sig ha kommit till skada.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  2002 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras.
  2003 Får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2011 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ny passagerarinredning samt nya besättningsutrymmen. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M60, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2017-06-25 I samband med avgång från Strömkajen kl. 21.50 för tomtur till Vaxholm så backar fartyget in i den, vid Skeppsbron, förtöjda Vindhem. Fortsätter sedan vidare in i Strömbron där en belysningsstolpe rivs. Efter att ha tagit sig ut från situationen går man till Nybrokajen. Fartyget ådrar sig plåtskador akterut, vilka repareras tillfälligt vid Kummelnäs varv dagen därpå. Åter i trafik kl. 16.30 27/6.
  2018-07-27 Under tur från Stockholm till Möja stoppar samtliga huvudmaskiner strax norr om Mansören vid 13.15-tiden, varpå man driver ner mot Mansören i den svaga nordliga vinden. Godsfärjan Lote som befinner sig vid Grinda kommer till undsättning och bogserar ut fartyget på djupt vatten. Efter felsökning lyckas besättningen starta upp samtliga maskiner och man kan fortsätta turen ca en timme försenad. Varken fartyg eller någon ombord kommer till skada. Bildreportage
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.