Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Thunberg
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 42
  Registernr 4529
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NPHT, senare svensk JPRG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 31,47 meter 30,62 meter
  Största bredd 5,60 meter 5,96 meter
  Djupgående - 3,70 meter
  Brt/Nrt 141/78 123/116
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 280 hk, 205 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1853-02-26 Sjösatt ca. kl. 12.00.
  1853-05-16 Levererad av Motala Warf som Thunberg till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 120.000 rdr.
  1853-05-29 Insatt i trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal med avgång från Stockholm kl. 01.00.
  1853-05-29 Grundstöter ca. kl. 07.00 vid Bokö, sydöst om Trosa, vid färd från Stockholm mot Göteborg. Ångfartyget Norrköping, som passerar platsen, gör försök att tra loss Thunberg utan att lyckas. Dras loss ca. kl. 18.00 av ångfartyget Amiral von Sydow efter att en del av lasten först förts över till ett mindre segelfartyg. Fartyget kan därefter fortsätta färden mot Göteborg men gör ett uppehåll i Motala för reparation av skrovet.
  1863-09-21 Insatt i trafik i Öresund, traden Malmö - Köpenhamn.
  1865-04-12 Såld (tillsammans med Amiral von Platen, Stockholm och Götheborg) till ingenjör William Lindberg, Stockholm för 120.000 rdr. Fortsatt trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1866-03 Såld till Ångbåtsbolaget Stockholm & Thunberg, Malmö för 55.000 rdr. Ny hemort Malmö. Fortsatt trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1867-11 Ny ångpanna installeras.
  1870-05 Ångbåtsbolaget Stockholm & Thunberg byter namn till Ångbåtsbolaget Öresund, Malmö.
  1873-04 Ångbåtsbolaget Öresund ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Öresund, Malmö.
  1874-04-01 Inofficiellt övertagen av AS Dampskibsselskabet Kjøbenhavn - Malmö, Köpenhamn, Danmark.
  1874-04-22 Såld till Det Forenede Dampskib-Selskab (DFDS), Köpenhamn för 26.000 SEK. Ny hemort Köpenhamn. Dansk signal NPHT. Trafik på traderna Helsingborg - Helsingör och Malmö - Köpenhamn samt isbrytning och bogseringar i Öresund.
  1875-09 Ny ångmaskin, 180 hk, 132 kW, installeras vid Lindholmens Varv, Göteborg.
  1882-05-26 Såld till Lindholmens varv, Göteborg som delbetalning för de nybyggda ångfartygen Hveen och Saltholm. Ombyggd till pråm vid Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala.
  1884? Såld till Stockholms Transport- och Bogserings AB, Stockholm och omdöpt till TB 226 - Thunberg. Ny hemort Stockholm. Ombyggd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1926-08 Sänkt som skjutmål för Flottan.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.