|
Vanliga frågor
|
 |
Ibland så ställs man inför vissa frågetecken. På denna sida tänkte vi försöka ge svar på en del av dessa, genom att beskriva hur våra sidor är uppbyggda. Om du efter genomgång av denna sida fortfarande känner att du har en obesvarad fråga så är du välkommen att kontakta någon av redaktörerna. Se adress nedan.
Skärgårdsbåtar.se är uppbyggd runt fartygssidorna. Fartygen presenteras med dess ursprungliga namn, grundläggande information såsom byggår, varv, signal m.m. Därefter följer tekniska data från både byggnation samt de senaste kända uppgifterna. Därefter vidare med fartygets historik. Fartygen presenteras med en bild där senast tagna bild ligger först och via länk kan fler bilder ses. Du når fartygssidorna genom att klicka dig fram i båtregistret, via rederisidorna eller varvssidorna.
Rederisidorna når du genom att klicka dig fram i rederilistorna. På dessa sidor finner du en kort presentation av rederiet samt en fartygslista över de av rederiet ägda fartyg.
Under rubriken Varv finner du nybyggnadsvarven. På sidorna återfinns en kort presentation av varvet samt en fartygslista över byggda fartyg.
Under rubriken Efterlysningar kommer vi att efterlysa de fartyg vi har lite information om, där informationen känns tveksam och där vi gärna får hjälp av dig som läsare.
Under rubriken Uppdateringar finner du de ändringar som senast gjorts. Här finns även arkiv på gamla uppdateringar. Är du intresserad av att veta mer om webbsajten så rekommenderas ett besök på sidan om sidan.
|
|
|
 |
 |
|
 |
|
Vad kan jag som läsare bidra med?
Allt från en enkel observation till uppgifter och bilder. Bilder skall helst vara i JPEG-format och i så stor upplösning som möjligt. Noteringar om plats och datum är värdefullt. Har du bilder som papperskopior, negativ eller dia går även det bra. Vi har utrustning för att scanna in samtliga bildformat. Vi betalar givetvis för fraktkostnaden i båda riktningarna. Finner du som läsare något felaktigt på våra sidor så uppskattar vi om ni tar er tid att meddela oss detta. | |
 |
|
Vad är en skärgårdsbåt?
Uttrycket skärgårdsbåt kan innehålla många typer av fartyg och båtar. På Skärgårdsbåtar.se har vi valt mindre passagerarfartyg, dvs. båtar och fartyg som går eller har gått i inrikes fart såsom mindre passagerarmotorfartyg, mindre passagerarångfartyg, mindre charterbåtar och taxibåtar. Lotsbåtar, brandbåtar, kustbevakningsbåtar, mindre arbetsbåtar och privata fritidsbåtar finns till exempel inte med på sidan, såvida de inte har används som passagerarbåt under någon period. | |
 |
|
Jag saknar en båt. Varför är inte den med?
Den största anledningen till att vissa båtar idag inte finns med på våra sidor är bristfällig information i historiken. Har du information som du tror kan hjälpa oss så tveka inte att ta kontakt. Det kan också vara så att båten du saknar inte ingår i vår tolkning av en skärgårdsbåt. Se ovan. | |
 |
|
När går båten och vad kostar det?
Tyvärr är det inget vi kan hjälpa till med. På rederisidorna hittar du kontaktuppgifter till respektive rederi. | |
 |
|
Jag skulle vilja hyra en båt till ett bröllop eller en fest?
Tyvärr är det inget vi kan hjälpa till med. På rederisidorna hittar du kontaktuppgifter till respektive rederi. | |
 |
|
Jag skulle vilja jobba på en båt under sommaren?
Tyvärr är det inget vi kan hjälpa till med. På rederisidorna hittar du telefonnummer till respektive rederi. | |
 |
|
Upphovsrätten
Allt material, både text och bild, är skyddat av upphovsrätten. Vill du använda någon bild på din hemsida eller i reklam, kontakta oss via e-post. Det är absolut inte tillåtet att ta bilder utan lov för att använda på andra hemsidor, Facebooksidor eller likanande. Mer om upphovsrätten kan du läsa hos hos lagen.nu och Bildupphovsrätt i Sverige. | | |
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Start |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Delfin IV Strömma Turism & Sjöfart AB
 Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.
|
|
 |
|
|  |
|