Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brevik
Express II av Drottningsholm i Värtahamnen 1978-05-25
Express II av Drottningsholm i Värtahamnen 1978-05-25
Foto: Tomas Melander
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1909
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 143
  Registernr 5010
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5111127
  Signal JRMN, senare SEAO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 37,51 meter 37,08 meter
  Största bredd 7,73 meter 7,73 meter
  Djupgående 3,25 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 395/237 226/78
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 500 hk, 368 kW 500 hk, 368 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 450 passagerare -
  Historik
  1908-06-02 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Kapten Allan Abenius, Lidingö för leverans senast 13 juli 1909. Kontrakterad byggnadskostnad 185.000 SEK.
  1909-01-09 Sjösatt.
  1909-05-12 En brand uppstår ca. kl. 21.00 i restaurangen på övre däck. Branden släcks snabbt men förstör en del av inredningen och skadar väggar, dörrar samt några av mellandäckshytterna. Orsak till branden tros vara att en fotogenkamin på akterdäck exploderat. Skadorna repareras och leveransen skjuts framåt.
  1909-06-20 Provtur i Göteborgs skärgård.
  1909-07-13 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Brevik till Fastighets AB Lidingö-Brevik, Stockholm. Leveranskostnad 200.000 SEK. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägskajen) - Brevik (Lidingö).
  1910-07-16 Kolliderar ca. 15.30 med ångfartyget Tor II vid avfärd från Nybroviken, Stockholm. Tor II, som också precis lämnat sin kajplats, kör mot Breviks styrbordssida. Många ombord på de båda fartygen ramlar omkull vid sammanstötningen men ingen skadas. Ett parti med bräder som lastats i fören på Tor II ramlar i vattnet.
  1910-07-21 Backar på grund vid Norrvikens brygga på Lidingö (nuvarande Klippudden) och skadar propellern. Orsak är lågt vattenstånd.
  1911-03 Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Brevik - Elfvik.
  1911-05-19 Traden förlängs till Stockholm - Brevik - Elfvik - Yttringe - Hustegaholm.
  1911-06-27 Kolliderar med ångfartyget Elfvik som just backat ut från Breviks centralbrygga.
  1912-06-27 Kolliderar ca. kl. 17.20 med ångfartyget Elfvik utanför Fjäderholmarna. Elfvik får ett stort hål i babords sida och går efter incidenten till Finnboda Varf, Nacka för reparation. Ingen av de runt 10 passagerarna på de båda fartygen skadas vid sammanstötningen.
  1912-08-08 Flyttas till traden Stockholm - Vaxholm - Oskar-Fredriksborg i konkurrens med Waxholms Nya Ångfartygs AB.
  1913-04-08 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Express II. Ny hemort Vaxholm. Ombyggd vid Södra Varvets AB, Stockholm. Bland annat utvidgas matsalen på övre däck och baren tas bort. Köket flyttas upp till huvuddäck.
  1914-01-30 Ommätt. Nytt tonnage 395/251.
  1914-02-08 Insatt på traden Stockholm - Vaxholm - Ramsösund - Stenslätten där hon blir kvar till 1950.
  1914-11-05 En brand uppstår ca. kl. 23.00 i maskinrummet när fartyget ligger förtöjt vid Södra Varvets AB, Stockholm. Branden släcks efter ca. en timme av Katarina brandkår. Branden förstör allt brännbart i maskinrummets styrbordssida samt en del av taket och elektriska ledningar. Elden tros ha uppkommet då det fortfarande fanns glöd kvar i en askhög som lagts för nära ett skåp av trä.
  1915-03-01 Får en roderskada ca. kl. 18.00 strax före ankomst till Vaxholm vid färd in mot Stockholm. Bogseras av Transportbolagets bogserångare Tor till Beckholmsdockan, Stockholm för reparation.
  1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 18" men tas aldrig ut i tjänst.
  1949-07-21 Kör ca. kl. 07.00 in i Strömbron, Stockholm vid avgång från Strömkajen för färd mot Vaxholm med runt 160 passagerare ombord. Fartyget fastnar med fören ca. en och en halv meter in i bron och måste skäras loss. Bogseras sedan till Hammarbyverken för reparation. Ingen person skadas vid incidenten som berodde på att maskinen inte svarade när maskinisten skulle slå om från fram till back. Detta då maskinisten glömt att släppa på ångan för fullt. Åter i trafik två dagar senare.
  1951 Insatt på traden Stockholm - Vaxholm - Sandhamn fram till 1978.
  1952-04 Ombyggd. Bryggan byggs in och oljeeldning installeras.
  1956-07-10 Ångfartyget Storskär kör ca. kl. 11.30 in i stäven på Express II som ligger vid kajen i Vaxholm och släpper av passagerare. Vid kollisionen kläms dessutom passbåten Munin mellan de båda ångarna. Tre personer skadas lindrigt vid incidenten däribland en sexårig flicka ombord på Munin.
  1957-10 Ligger under två månader vid kajen framför Nationalmuseum med namnet "van Gogh" och används då som kafé och bio under muséets van Gogh-utställning.
  1962-03 Radar installerad.
  1964-10-01 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 250.000 SEK och omdöpt till Waxholm.
  1969 Ombyggd med ny styrhytt byggd helt i stål vid Finnboda varv, Nacka.
  1969-07-14 Vid anlöp av Södra Grinda vid färd mellan Stockholm och Sandhamn misslyckas kaptenen tre gånger att lägga till. Vid fjärde försöket krossar han bryggan och fastnar sedan med aktern och propellern i botten. En styrman tar över och lyckas få loss fartyget och man fortsätter färden mot Sandhamn. Mitt ute på Kanholmsfjärden drabbas kaptenen av en hjärnblödning och man går istället till Stavsnäs där ambulans väntar. Passagerarna får i Stavsnäs byta fartyg för vidare färd mot Sandhamn.
  1972-05-26 Kolliderar med en liten fiskebåt utanför Kummelnäs, Nacka varvid en person omkommer.
  1972-05-30 Grundstöter på förmiddagen vid Norra Lagnö, Värmdö med runt 250 elever från Adolf Fredriks musikskola ombord. Assisteras av Rödlöga som kommer till platsen efter en timme.
  1972-06-20 Kolliderar ca. kl. 11.00 i Kodjupet, norr om Vaxholm med det danska lastfartyget Estholm vid färd från Stockholm mot Sandhamn. Waxholm får skador på övre fördäck och tar sig efter olyckan till Ytterby brygga. Estholm får skador i fören och kör efter kollisionen på grund. Man kommer loss efter ca. en timme och fortsätter då till Vaxholm för inspektion av skadorna.
  1972-08-14 Vid anlöp av Klippuddens brygga, Lidingö på kvällen lyckas man inte backa ångmaskinen och kör därför rätt in i bryggan. Man studsar sedan ut från bryggan och in på grunt vatten där man fastnar i dyn. Strax före kollisionen kommer maskinisten uppspringandes från maskinrummet och skriker till passagerarna "-Håll i er, nu smäller det!" Man lyckas efter en stund ta sig loss för egen maskin och fortsätta färden in mot Stockholm. Varken fartyget eller någon av de 90 passagerarna skadas vid incidenten.
  1973-04-25 Ny ångpanna installeras vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Pannan, som är nytillverkad av AB Bröderna Bäckman, Kållered, lyfts i av Stockholms stads pontonkran Lodbrok. Pannbytet koster ca. 160.000 SEK.
  1974-06-02 Vid ankomst till Strömkajen, Stockholm lyckas man inte sänka hastigheten tillräckligt utan kör in i kajen med några knops fart. Flera av passagerarna ramlar omkull och sju personer får mindre skador.
  1977-06-04 Sprickbildning upptäcks i ett eldrör på ångpannan. Fartyget tas ur drift för reparation. Åter i trafik dagen innan midsommarafton.
  1978-03-12 En brand utbryter strax efter kl. 01.00 när fartyget är förtöjt för natten i Stavsnäs vinterhamn. Då räddningstjänsten kommer till platsen har fartygets trossar brunnit av och när de slår på första brandsprutan driver hon ut från kajen. Efter några timmar kommer räddningskryssaren Vilhelm R Lundgren samt en lotsbåt från Sandhamn till platsen och kan efter mycket problem bogsera tillbaka det brinnande fartyget till kajen. Ingen av fem besättningsmän som finns på fartyget när branden startar skadas. Branden tros ha startat i en kyl- och frysanläggning och fartyget totalförstörs. Vraket bogseras dagen efter till Beckholmen, Stockholm.
  1978-05 Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 1 SEK och omdöpt till Express II av Drottningholm.
  1978-05-16 Vraket bogseras från Beckholmen till Frihamnen av m/s Mälardrott.
  1981 Såld till Arne Avelins Bogserbåts AB, Stockholm i konkurs.
  1983 Skrotas i Frihamnen, Stockholm.
Tillbaka till Fastighets AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.