Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brokind
Turisten vid Vindö, Värmdö ca. 1905
Turisten vid Vindö, Värmdö ca. 1905
Foto: C.A. Svensson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 145
  Registernr 1807
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDNG, senare finsk signal TGHB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,30 meter 23,40 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,56 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 70/52 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 130 passagerare -
  Historik
  1878-04-26 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Brokind till Ångbåts AB Kinda, Hycklinge. Hemort Hycklinge. Byggnadskostnad 32.500 SEK.
  1878-05-01 Insatt i trafik på Kinda Kanal, traden Linköping - Hovby - Björkfors - Hycklinge - Horn.
  1880-06-13 Kolliderar på kvällen med ångaren Åsunden på Stångån mellan Tannefors och Hackefors. Båda fartygen klarar sig med endast mindre skador.
  1885-05-14 Grundstöter ca. kl. 09.00 i sjön Järnlunden i höjd med Hamra vid en lustresa från Horn mot Brokind med ca. 50 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten i försalongen och lastrummet och för att inte sjunka kör man med full fart upp mot en närliggande ö. Passagerarna evakueras med hjälp av livbåtarna. Tätas provisoriskt med presenningar, länspumpas och dras loss dagen efter. Går sedan till Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala för reparation.
  1885-05-22 Vid färd från Motala efter reparationen fastnar fartyget på morgonen i leran vid inloppet till Stångån från sjön Roxen. Dras loss av en annan ångare och kan, utan skador, fortsätta till sin kajplats i Linköping.
  1890-04 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm till en kostnad av 5.522,29 SEK. Restaurangen som är placerad i försalongen utökas, ny inredning i hela fartyget samt nya soltält över för- och akterdäck.
  1890-04-11 Ommätt. Mått 23,59 x 4,35 meter. Tonnage 70/52.
  1896-04 Ombyggd under våren i Söderköpings skeppsdocka. Bland annat byggs en damhytt på akterdäck.
  1896-05 Samtrafik inleds med ångfartyget Nya Kinda.
  1900-04 Ombyggd och renoverad vid Motala Verkstads Nya AB, Motala till en kostnad av 3.073,83 SEK. Bland annat nytt däck samt ommålad invädigt och utvändigt.
  1902-04 Ombyggd och renoverad vid Motala Verkstads Nya AB, Motala till en kostnad av ca. 5.000 SEK. Bland annat har hytten på akterdäck tagits bort och aktersalongen gjorts rymligare.
  1902-04-11 Ommätt. Mått 23,41 x 4,47 meter. Tonnage 68/46.
  1903-02-12 Man beslutar vid en bolagsstämma att fartyget ska vara upplagt under året då lönsamheten i rederiet minskat senaste åren.
  1904-05-06 Såld till Grosshandlare Fredrik Wilhelm Forsberg, Stockholm och omdöpt till Turisten. Ny hemort Stockholm.
  1904-05-21 Insatt i trafik på traden Stockholm - Strömma Kanal - Vindö pensionat (Fjällsvik).
  1905-04 Såld till Ångfartygs AB Vindö, Stockholm. Ny hemort Vindö. Fortatt trafik på traden Stockholm - Strömma kanal - Vindö. Gör även fina sommarkvällar så kallade månskensturer på Kanholmsfjärden.
  1906-02-21 Ommätt. Mått 23,41 x 4,47 meter. Tonnage 68/48.
  1907-04-11 Grundstöter i tjock dimma tidigt på morgonen vid Skarp-Runmarn vid färd från Sandhamn mot Stockholm. Kommer loss ca. kl. 11.30 och kan, utan skador, fortsätta färden.
  1908-03-13 Såld till Ångfartygs Ab Sydvästra Skärgården, Åbo, Finland för 14.000 SEK. Ny hemort Åbo. Vid färden mot Åbo blåser skorstenen av så fartyget får återvända till Stockholm för att få en ny skortsten. Ombyggd och renoverad vid W:m Crichton & C:o Ab, Åbo.
  1908-06-06 Insatt i trafik på traden Åbo - Nagu - Korpoström.
  1908-11-16 Grundstöter vid Korpoström. Dras loss av tullångaren Nordvakten och kan sedan, utan skador, fortsätta färden.
  1910-04 Ny ångpanna installeras vid W:m Crichton & C:o Ab, Åbo.
  1912-04 Ombyggd vid Mustfinn Båtvarv, Pargas. Bland annat förlängs övre däck.
  1914-01-05 Sjunker ca. kl. 08.00 i Aura å, Åbo utanför W:m Crichton & C:o Ab, där fartyget ligger vinterupplagd sedan juldagen. Orsak till incidenten är att ångfartyget Finby, som ligger förtöljt utanpå Turisten, under nattens storm har tryckts mot fartyget som då har lutat så mycket att vatten kommit in via avloppsröret samt en ventil.
  1914-01-09 Bärgas av personal från W:m Crichton & C:o Ab efter att fartyget tätats och länspumpats. Tas upp på varvet för renovering.
  1914-11-10 En brand startar ca. kl. 20.30 i maskinrummet när fartyget ligger vid Mattnäs brygga, Nagu under natten. Elden sprider sig snabbt och besättningen lyckas fly ut från fartyget, vissa i bara underkläderna. Personer från Mattnäs by skyndar till undsättning med brandsprutor och hinkar men alla släckningsåtgärder är resultatlösa. När elden slocknat är hela fartyget utbränt. Orsak till branden tros vara en lampa som ramlat och gått sönder när maskinisten tillfälligt lämnat maskinrummet. Bogseras några dagar senare till Åbo.
  1914-12 Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo för 6.500 FIM. Nedskuren till kolpråm. Ångmaskinen och ångpannan monteras 1915 i ångfartyget Skärgården (ex. Fahle Bure).
  1937 Omdöpt till Kalla.
Tillbaka till Ångbåts AB Kinda
Tillbaka till Ångfartygs AB Vindö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.