Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tjörn
Tjörn
Tjörn
Foto: Okänd. Från Tony Nordesjös samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 118
  Registernr 3562
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JLBM, senare SGWO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,20 meter 24,51 meter
  Största bredd 5,04 meter 5,31 meter
  Djupgående 1,49 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 89/48 115/77
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x B&W Alpha 344F
  Effekt 100 hk, 73 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart 9 knop 10 knop
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-11-10 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för leverans 31 maj 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 50.000 SEK.
  1899-07-26 Sjösatt på eftermiddagen.
  1899-09-16 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Tjörn till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Hemort Marstrand.
  1899-10-02 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund.
  1909-03 Ombyggd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för 10.000 SEK. Förlängd med 3,31 meter och breddad med 0,27 meter. Lastrummet och överbyggnaden förlängs och en damsalong tillkommer på övre däck.
  1909-03-10 Ommätt. Mått 24,51 x 5,31 meter. Tonnage 113/79.
  1925-02-05 Ommätt. Mått 24,51 x 5,31 meter. Tonnage 114/71.
  1946-06-04 Ommätt. Mått 24,51 x 5,31 meter. Tonnage 115/68.
  1951-01-02 Såld till Marstrands Rederi AB, Marstrand för 10.000 SEK.
  1951-12-28 Ommätt. Mått 24,51 x 5,31 meter. Tonnage 115/77.
  1952-02 Motoriserad. En B&W Alpha 344F på 180 hk, 132 kW, installeras. Motorn är från 1941 och har tidigare suttit i m/s Fuglen II från Ærøskøbing, Danmark.
  1958-11 Upplagd efter ett vevaxelbrott.
  1959-11-18 Såld till skepparna Karl Emilius Hilmersson, Göteborg (1/2) och Gunnar Karlsson, Grundsund (1/2) för 9.000 SEK. Ny hemort Göteborg. Upplagd vid Ringön där hon drabbas av vanalisering.
  1962-01-26 Karl Hilmersson meddelar att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.