Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Meribussi 2
Lejonungen i Söderköping 1992-09-20
Lejonungen i Söderköping 1992-09-20
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* STP Forum, WEB 2006-12-05
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Skipet, 2/2007, Register, S9
* Redaren 1/1991, S27
* Redaren 2/1993, S19
* Redaren 4/1993, S12
* Skipet 3/1993, S53, 76
  Byggd 1975
  Varv Esko Flinks varv OY, Åbo, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 13426
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPV, numera norsk signal LGNT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,58 meter 15,58 meter
  Största bredd 4,35 meter 4,35 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 17/8 27/8
  Maskineri 2 x Mercedes Benz OM435 2 x Mercedes Benz OM435
  Effekt 329 hk, 242 kW 329 hk, 242 kW
  Toppfart 14 knop 14 knop
  Kapacitet 50 passagerare -
  Historik
  1975 Levererad av Esko Flinks varv OY som Meribussi 2 till Meribussi OY, Åbo, Finland.
  1982-12-15 Såld till Les Husell och Dag Lindblom, Mariehamn, Åland och omdöpt till Frida. Registrerad på Fritidsturer Husell & Lindholm, Mariehamn.
  1986-02-09 Såld till Umeå Båtturist AB, Umeå för 300.000 FIM.
  1986-11-04 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping för 375.000 SEK och omdöpt till Lejonungen. Hemort Söderköping. Trafik på Göta Kanal.
  1993-03-05 Såld till Fjøllguten A/S, Seljord, Norge och omdöpt till Fjøllguten II. Hemort Skien. Trafik på Seljordsvatnet (116 m.ö.h.), Telemark.
  2007-03-08 Såld till Trio Montasje & Utleie A/S, Skien för 400.000 NOK.
Tillbaka till Umeå Båtturist AB
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.