Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Harry Hjörne
Kungshatt utanför Manilla, Stockholm 2022-07-17
Kungshatt utanför Manilla, Stockholm 2022-07-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1971
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1051
  Registernr 11205
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFCW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,06 meter 27,65 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,80 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,53 meter
  Brt/Nrt 45/23 94/48
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 2 x Volvo Penta D12D-B MH
  Effekt 500 hk, 368 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 19 knop 20 knop
  Kapacitet 196 passagerare 196 passagerare
  Historik
  1970-04 Beställd av AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik för leverans till sommaren 1971. Kontrakterad byggnadskostnad 610.000 SEK.
  1971-04-14 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Harry Hjörne till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg.
  1971-05-07 Insatt i trafik i på traden Göteborg - Saltholmen - Styrsö - Donsö - Vrångö.
  1980-12-30 Såld till Utö Sjötaxi AB, Utö för 1,025 milj SEK och omdöpt till Mysing. Ny hemort Utö. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1982 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 M01S, 533 hk, 392 kW, installeras.
  1989 Såld till AB Smögentrafik, Smögen för 2,35 milj SEK och omdöpt till Smögenö. Ny hemort Smögen. Trafik på traden Kungshamn - Hållö samt turer i Sotekanalen.
  1989-05-16 Grundstöter ca, kl. 15.00 på Koljö fjord vid Hjältö, söder om Lysekil, med 53 passagerare ombord. Evakureras av r/b Ellen Landin från SSRS Käringön tillsammans med polisbåten. Fartyget dras sedan loss av KBV 244. Inga passagerare skadas vid incidenten.
  1990-07-04 Får motorstopp utanför Lysekil med 60 passagerare ombord. I den hårda blåsten börjar man driva mot klipporna som bara är 500 meter bort. När man bara har 150 meter från land kommer KBV 244 till undsättning. Man bogserar fartyget till Lysekils norra hamn.
  1991 Omdöpt till Hållö.
  1991 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 2,75 milj SEK och omdöpt till Sjösala af Stafsnäs. Ny hemort Stavsnäs. Trafik i Stockholms skärgård.
  1991 Omdöpt till Sjösaga.
  1996-03-27 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI11 54M22V, 732 hk, 538 kW, installeras vid Museiekajen, Stockholm. Maskinerna som är begagnade och tillverkade 1989 har tidigare suttit i m/s Södertörn.
  2004-04-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12D-B MH, 800 hk, 588 kW, installeras av Ullmek, Säbyviken.
  2007 Ombyggd och handikappanpassad av Ullmek vid Minörhamnen, Rindö under vintern/våren. Fördäcket och entrédörren sänks. En hydralisk landgång samt en elektronisk informationsskylt monteras. Dessutom byggs en handikappanpassad toalett av HBV Fartygsinredningar, Nacka. Åter i trafik i juni 2007.
  2009-10-14 Såld till Cascad Rederi AB, Runmarö. Ny hemort Runmarö.
  2014 Uthyrd till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-03-03 Såld till Rederi Mälarstaden AB, Västerås. Ny hemort Västerås. Trafik i Mälaren.
  2016-08-01 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm och omdöpt till Kungshatt. Ny hemort Stockholm.
  2016-08-22 Premiärtur på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2018-08-19 Sista trafikdag på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2018 Insatt i trafik på traden Nybrokajen - Nacka Strand - Ropsten (linje 80) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2022 Ombyggd med nytt stävarrangemang.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Utö Sjötaxi AB
Tillbaka till AB Smögentrafik
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.