Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eric Nordevall
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1837
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,20 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 128 hk, 94 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1835-11-10 Beställd av Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg.
  1836-08-05 Sjösatt ca. kl. 1700. Bogseras sedan till Motala Verkstad, Motala för montering av två ångmaskiner, ångpanna och skovelhjul.
  1836-11-01 Anländer till Norrköping från Motala.
  1837-05 Levererad som Eric Nordevall till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1837-05-18 Premiärtur från Stockholm mot Göteborg med avgång från Riddarholmshamnen kl. 05.00.
  1837-09-30 Avgår från stockholm mot Ystad.
  1837-10-06 Trafik på traden Ystad - Greifswald, Tyskland för Kungliga Postverket.
  1837-11-30 Grundstöter ca. kl. 03.00 i tät dimma väster om Ystad vid färd från Greifswald mot Ystad. Dras loss av postångfartyget Motala och förs in till Ystad. Avgår därefter till Stockholm för vinteruppläggning.
  1838-05 Åter i trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1856 Såld till Vadstena. Trafik på traden Stockholm - Vadstena - Göteborg.
  1856-06-04 Avgår från Vadstena för färd mot Göteborg. Däckslasten består av brännvin från spritlagret i Vadstena. Väl ute på Vättern lämnar kapten Bergström över navigationen till styrman Eriksson. Styrmannen lämnar i sin tur över ansvaret till en matros med order att hålla nära ön Jungfrun, mellan Vadstena och Karlsborg. Matrosen följer order och håller nära ön men dessvärre på fel sida. Fartyget grundstöter ca. kl. 14.30 och fastnar på grundet. Ångfartyget Motala Ström kommer till undsättning och övertar passagerare och last för att det grundstötta fartyget ska bli lättare.
  1856-06-06 Dras loss av ångfartygen Santesson och Föreningen. Santesson påbörjar sedan bogsering mot Motala för inspektion och reparation. Genom ett hål i skrovet kommer vatten in men man anser att det är så lite så endast länspumpning bör räcka. Efter några hundra meter har så mycket vatten kommit in så att fartyget inte går att rädda utan det sjunker till 45 meters djup. Eftersom hjulångarnas tid är ute låter man fartyget ligga kvar på botten.
  1980 Hittas på hösten av två amatördykare.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.