Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eric Nordevall
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1837
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 35,13 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1835-11-10 Beställd av Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg.
  1836-08-05 Sjösatt. Bogserad till Motala Verkstad för montering av två balansångmaskiner på vardera 17 hk, ångpanna och skovelhjul.
  1837 Levererad som Eric Nordevall till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg. Skrovet är byggt i ek och furu. Trafik för Kungliga Postverket mellan Ystad och Stralsund.
  1838 Insatt i trafik på Göta Kanal, traden Stockholm - Göteborg.
  1856 Såld till Vadstena.
  1856-06-04 Avgår från Vadstena för färd mot Göteborg. Däckslasten består av brännvin från spritlagret i Vadstena. Väl ute på Vättern lämnar kapten Bergström över navigationen till styrman Eriksson. Styrmannen lämnar i sin tur över ansvaret till en matros med order att hålla nära ön Jungfrun, mellan Vadstena och Karlsborg. Matrosen följer order och håller nära ön men dessvärre på fel sida. Fartyget grundstöter och sitter fast på grundet. Ångskonerten Motala Ström kommer till undsättning och övertar last för att det grundstötta fartyget ska bli lättare.
  1856-06-06 Dras loss av ångkorvetterna Santesson och Föreningen och bogseras mot Motala för inspektion. Tyvärr har det uppkommit ett hål i skrovet och efter några hundra meter sjunker fartyget till 45 meter djup. Eftersom hjulångarnas tid är ute låter man fartyget ligga kvar på botten.
  1980 Hittas på hösten av två amatördykare.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.