Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arvika
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1851
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 101
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,51 meter -
  Största bredd 5,25 meter -
  Djupgående 2,45 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 180 hk, 132 kW -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 163 passagerare -
  Historik
  1850-04 Beställd av Arvika Ångfartygsbolag, Arvika.
  1851-05-23 Sjösatt kl. 20.00.
  1851-07-22 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Arvika till Arvika Ångfartygsbolag, Arvika.
  1851-07-23 Insatt i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Åmål - Säffle - Arvika. Trafik även på traden Göteborg - Särö under helgerna.
  1852-04-30 Grundstöter vid Jordfallet, Kungälv i Göta älv vid årets första färd från Arvika mot Göteborg. Fartyget fastnar i gyttjan och kan inte komma loss. Flera fartyg försöker dra loss Arvika men misslyckas.
  1852-05-10 Dras loss och kan fortsätta färden till Göteborg.
  1854 Då vattenståndet i Byälven är för lågt för fartyget under hela säsongen är slutbryggan Säffle istället för Arvika. Under några veckor går istället ångfartyget Lilla Edet, som inte är lika djupgående, upp till Arvika.
  1855-08 Trafik på traden Göteborg - Stockholm via Göta kanal till november då vattennivån i Byälven sjunkit. Ersätts på traden Göteborg - Arvika av hjulångaren Anders Knape (fd. Arvika) som är mer grundgående än Arvika.
  1855-10-08 Grundstöter under natten i sjön Roxen vid färd från Göteborg mot Stockholm. Fartyget får ett hål i skrovet och vatten tränger in. På förmiddagen kan passagerare och last, bland annat tidningspapper till Aftonbladet samt socker, flyttas över till ångfartyget Jönköping, som passerar platsen. Dras loss tre dagar senare och förs till Söderköpings docka för reparation. Kan därefter fortsätta färden till Stockholm.
  1856-11-09 Grundstöter strax efter kl. 18.00 i tätt snöfall på Kolöns östra grund i Stallbacka kanal, Trollhättan vid färd från Göteborg mot Arvika med gods. Fartyget fastnar på en sandbank och får kraftig slagsida åt styrbord. Vatten kommer in genom ventilerna och salongsfönsterna. Ingen person skadas vid incidenten men stora delar av lasten ramlar överbord och förstörs.
  1856-12-12 Bärgas och förs till Trollhätte docka för provisorisk reparation.
  1856-12-27 Anländer till Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för egen maskin. Renoveras. Ny ångpanna installeras.
  1857-07 Åter i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Åmål - Arvika - Sulvik.
  1859-03-16 Såld vid en offentlig auktion till grosshandlare H. Frisell, Göteborg för 19.000 rdr rmt. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Åmål - Arvika - Sulvik.
  1862-06 Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Karlstad - Kristinehamn.
  1862-09 Upplagt vid Gamla Varvet, Göteborg.
  1862-11-25 Såld vid exekutiv auktion till B. J. Jonzon, Stockholm för 12.150 rdr.
  1863-05-20 Såld till Viborg, Finland för 35.000 rdr och omdöpt till Alio. Trafik på Saima kanal, traden Viborg - Nyslott - Kuopio.
  1864-08 Ny ångpanna installeras vid Crichton & Co:s Mekaniska Verkstad, Åbo.
  1868-10 Flyttar till traden Viborg - Taipale.
  1869-04 Såld till handlaren N. Lisitzin, Kexholm, Finland för 21.000 FIM och omdöpt till Nikolai. Trafik på sjön Ladoga.
Tillbaka till Arvika Ångfartygsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.