Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenern
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1853
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 105
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,17 meter -
  Största bredd 5,90 meter -
  Djupgående 2,37 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 280 hk, 205 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1851-10 Beställd av Westgötha Ångbåtsbolag, Mariestad för leverans 1 april 1853. Kontrakterad byggnadskostnad 58.000 rdr.
  1852-09-17 Sjösatt.
  1853-05-21 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Wenern till Westgötha Ångbåtsbolag, Mariestad. Rederiet godkänner först inte fartyget då de anser att varvet inte följt kontraktet. Den största tvisten gäller att fartyget gick på grund under en provtur och att varvet då väljer att byta ut den skadade plåten mot engelsk järnplåt. Fartyget är byggt med svensk järnplåt, vilken har bättre hållbarhet än den engelska. Varvet uppger att det vid tillfället inte gick att få tag i svensk järnplåt. Fartyget övertas av rederiet först efter en ny inspektion samt byte av vissa plåtar.
  1853-05-24 Insatt i trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Mariestad.
  1855-04 Ny ångpanna installeras
  1855-06 Trafik på traden Göteborg - Karlstad - Stockholm via Göta kanal.
  1856-06-01 Grundstöter på natten vid Ringholmarna i Slätbaken vid färd från Göteborg mot Stockholm. Fartyget tar in vatten och man kör upp mot närmsta land för att inte sjunka. Där blir fartyget liggandes med kraftig slagsida. Passagerarna övertas dagen efter av ångfartyget Östergötland för vidare färd till Stockholm. Lasten övertas av ångfartyget Idog. Orsak till incidenten är att man inte lyckas få någon lots vid passering av Mem med rorgängaren, som känner till farleden, övertygar kaptenen att han klarar av att navigera. Han missar dock ett sjömarke.
  1856-07-20 Bärgas och bogseras av ångfartyget Santesson till Motala Warf, Norrköping för reparation. Bärgningen kostar ca. 7.000 rdr.
  1856-10 Åter i trafik efter reparation. Fartyget har nu även försetts med vattentäta skott.
  1860-04-05 Såld till Ångfartygsbolaget Särö (Charles G. Lindberg), Göteborg för 38.000 rdr och omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Stockholm via Göta kanal.
  1861-04 Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Brommö - Kristinehamn - Karlstad. På sommaren även traden Göteborg - Särö.
  1862-02-25 Såld till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag, Uddevalla för 45.000 rdr och omdöpt till Marstrand.
  1862-04-15 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Svanesund - Uddevalla.
  1862-06-01 Trafik under sommaren på traderna Göteborg - Marstrand och Göteborg - Särö.
  1871 Ny ångmaskin om 180 hk installeras vid Lindholmens varv, Göteborg.
  1876-12 Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag ombildas till aktiebolag med namnet Göteborg - Uddevalla Ångbåts AB, Uddevalla.
  1879 Såld till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Marstrand.
  1895 Såld till J.A. Johansson, Bassholmen. Hemort Fiskebäckskil.
  1897 Såld till F Eckhell, Oskarshamn för skrotning.
Tillbaka till Westgöta Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Särö
Tillbaka till Göteborgs och Uddevalla Ångbåts-Bolag
Tillbaka till Göteborg - Uddevalla Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.