|
Ångbåts AB Bohusländska Kusten Ångbåts AB Bohuslänska Kusten Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
|
 |
Ångbåts AB Bohusländska Kusten startas 27 mars 1876 i Uddevalla. 7 dec 1935 ändras namnet till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. Rederiet går i frivillig likvidation 1 juni 1949 och i konkurs i mars 1950.
20 juni 1950 byter kapten Knud Valdemar Krieger Nordentorph namn på sitt bolag Uddevalla Skeppsstuveri AB till Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. Detta rederi köper ångfartyget Oslo av konkursboet. I mars 1952 byter bolaget namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|