Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Styrsö II tillsammans med Styrsö vid Styrsö ångbåtsbrygga
Styrsö II tillsammans med Styrsö vid Styrsö ångbåtsbrygga
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 116
  Registernr 3509
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKSM, senare SGQI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,80 meter 26,80 meter
  Största bredd 6,40 meter 6,40 meter
  Djupgående 2,38 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 151/84 177/82
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-09-09 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg för leverans 1 maj 1899. Kontrakterad byggnadskostnad 70.400 kr.
  1899-05-30 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Ejdern till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs norra skärgård.
  1922-08-18 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö för 30.000 kr och omdöpt till Styrsö II. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1928-12-31 Såld till Styrsö Nya Trafik AB, Styrsö för 35.000 kr. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1954-06-11 Såld till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla för 35.000 kr och omdöpt till Marstrand. Förstärkningsbåt på traden Göteborg - Marstrand.
  1956-10-01 Fartygets maskin plockas ur. Skrovet används som pråm vid Uddevallavarvet.
  1957-04-03 Såld till Skrot- & Avfallsprodukter, Göteborg för 27.000 kr för skrotning.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Styrsö Havsbad AB
Tillbaka till Styrsö Nya Trafik AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.