Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dagmar
Dagmar
Dagmar
Foto: Okänd. Från Gert Leanders samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1904
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 287
  Registernr 4317
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JNVF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 36,63 meter -
  Största bredd 7,36 meter -
  Djupgående 3,15 meter -
  Brt/Nrt 368/253 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 546 hk, 401 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1904 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Dagmar till Rederi AB Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1922 Uthyrd till Westerås - Thorshälla Ångbåts AB.
  1926-05-06 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall.
  1927 Såld till J.A. Åström, Sundsvall
  1928-03-12 J.A. Åström bildar Rederi AB Dagmar som övertar fartyget. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Vasa.
  1929-03 Såld till The Baltic Salvage Ass, Reval, Estland.
  1938 Såld till Laevauhing G Sergio & Co, Tallin och omdöpt till Vilsandi.
  1939 Såld till A/S Tallinna Laevauhisus.
  1940 Beslagen av den Sovjetiska Marinen och omdöpt till VT 567.
  1941 Överförd till Ladoga.
  1943-04-06 Skruvas ner av isen vid Schlusselburger Bucht.
Tillbaka till Rederi AB Norden
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.