Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sæbø
Göta Lejon i Söderköping 2023-06-30
Göta Lejon i Söderköping 2023-06-30
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1949
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 183
  Registernr 12701
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8962084
  Signal Norsk signal LGMO, svensk SJNL, norsk LHDL, svensk SJNL
  Systerfartyg Fjordbussto
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,82 meter 29,95 meter
  Största bredd 5,61 meter 5,62 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 131/70 144/72
  Maskineri 3 x GM 3 x GM 6.71
  Effekt 510 hk, 375 kW 510 hk, 375 kW
  Toppfart 13 knop 11 knop
  Kapacitet 240 passagerare 233 passagerare
  Historik
  1949-06-16 Levererad av Kristiansands Mekaniske Verksted som Sæbø till Alversund & Manger Dampbåtlag A/S, Bergen. Norsk signal LGMO.
  1951-03-01 Såld till A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag, Bergen som bildas när Alversund & Manger Dampbåtlag A/S går ihop med Lindås Masfjorden Dampskipslag A/S.
  1961-02 Ombyggd med ny styrhytt och ny passagerarsalong på båtdäck. Nytt tonnage 144 brt, 72 nrt.
  1974-01-01 A/S Bergen-Nordhordland Trafiklag byter namn till A/S Bergen-Nordhordland Rutelag, Bergen.
  1980-04-09 Såld till Rederibolaget Sagana (Sven-Åke Nyberg), Mollösund, Orust för 490.000 NOK och omdöpt till Sagana. Svensk signal SJNL. Trafik på traden Almön - Stenungsund.
  1983 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping för 650.000 SEK och omdöpt till Wasa Lejon. Trafik på Göta kanal, traden Bornsberg - Berg.
  1992 Överförd till Rederi AB Östgöta Sjö och omdöpt till Lejon Tre.
  1993-02 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping och omdöpt till Wasa Lejon.
  1993-12-17 Såld till Lustrafjorden Cruise AS, Ornes, Norge och omdöpt till Lustrafjord. Norsk signal LHDL.
  1993-12-18 Avgår från Mem på färden mot Norge och den nya ägaren.
  1994-02-18 Ankommer till Bergen, Norge.
  1995-05-23 Tagen ur trafik då Sjöfartsdirektoratet kräver dokumentation på hur det 50 år gamla fartyget skulle bete sig vid en kollision. Redaren har tidigare haft dispens från kravet om sådan dokumentation.
  2000-12-29 Såld till Norsk Fjordcruise A/S, Jar, Norge för 450.000 NOK och omdöpt till Oslofjord. Hemort Oslo.
  2007-02-06 Såld till MS Oslofjord AS, Skien. Hemort Oslo.
  2016-04-05 Såld till Pereus Invest AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2019-01-23 Såld till Båt Event AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2020-10-23 Såld till Royal Stockholm Cruise Line AB, Norrköping och omdöpt till Göta Lejon. Ny hemort Mem. Svensk signal SJNL. Trafik på Göta kanal med utgångspunkt från Söderköping.
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Rederi AB Östgöta Sjö
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.