Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Amore
Amore utanför Östanvik, Nämdö 2006-11-23
Amore utanför Östanvik, Nämdö 2006-11-23
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1967
  Varv Marimatic AB, Östhammar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 5976
  Systerfartyg Marimatic
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,98 meter 11,78 meter
  Största bredd 3,19 meter 3,19 meter
  Djupgående - 1,30 meter
  Brt/Nrt 12/9 12/9
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D9
  Effekt - 500 hk, 368 kW
  Toppfart - 24 knop
  Kapacitet - 45 passagerare
  Historik
  1967 Levererad av Marimatic AB som Amore till Ingemar Eriksson, Harö Båttaxi, Harö. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1974 Såld till Sten Wahlström, Stavsnäs. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11 M01, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1990 Ombyggd vid Valdemarsviks varv, Valdemarsvik. Förlängd med 1,89 meter.
  1990-05-24 Insatt i trafik på traden Gävle - Limön.
  1991 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 420 hk,
308 kW, installeras. Senare nedställd till 300 hk, 220 kW.
  1993 Såld till Martin Eriksson, Harö Båttaxi, Harö. Trafik för Sandhamns Båttaxi i Stockholms skärgård.
  2000 Ny huvudmaskin, av fabrikat Iveco 8210 SRM 45,
450 hk, 338 kW, installeras.
  2012-05 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9, 500 hk, 368 kW, installeras.
Tillbaka till Sten Wahlström
Tillbaka till Harö Båttaxi
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.