Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bastö
Frog Cygnus på Göta älv, Göteborg 2009-09-19
Frog Cygnus på Göta älv, Göteborg 2009-09-19
Foto: Anders Lidhall
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1990
  Varv Lun-Mek AB, Mariehamn, Åland
  Varvsnummer -
  Registernr 15956
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFQN, norsk signal LAPJ
  Systerfartyg Bergö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,14 meter 20,14 meter
  Största bredd 6,05 meter 6,05 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 95/- 95/28
  Maskineri 2 x Aifo Iveco 2 x Aifo Iveco
  Effekt 476 hk, 350 kW 476 hk, 350 kW
  Toppfart 10,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet 60 passagerare 154 passagerare
   2 personbilar 2 personbilar
  Historik
  1990 Levererad av Lun-Mek AB som Bastö till Finska Sjöfartsverket, Skärgårdshavets Sjöfartsdistrikt, Åbo, Finland. Förbindelsetrafik i Houtskär, Åbolands skärgård, traden Houtskär - Sördö - Lempnäs - Äpplö - Bockholm - Sövdö - Nåtö - Härklot - Själö - Torsholma.
  1994 Flyttas till traden Nagu - Själö - Innamo - Järvsor - Norrskata - Maskinnamo - Åvensor.
  2001-07-13 Såld till VÄGAB, Västerås Gatukontors AB, Västerås. Vintertrafik på traden Västerås - Almö-Lindö - Ridön.
  2005-09-30 Såld till Västerås stad, Västerås. Fortsatt vintertrafik på traden Västerås - Almö-Lindö - Ridön.
  2007-02-21 Såld till Seadive A/S, Bergen, Norge för 3,35 milj SEK och omdöpt till Seabas. Norsk signal LAPJ.
  2007-02-27 Lämnar Västerås under norsk flagg vid 21-tiden på väg mot Bergen, Norge.
  2009-06-15 Såld till Mårlind & Gullberg Holding AB, Göteborg och omdöpt till Frog Cygnus.
Tillbaka till Västerås stad
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.