Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bröderna
Guldkroken i Oxelösund 1983-05-10
Guldkroken i Oxelösund 1983-05-10
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1907
  Varv Crafoord Slip & Mekaniska Verkstad, Strömstad
  Varvsnummer -
  Registernr 10757
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFAU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 13,26 meter 16,11 meter
  Största bredd 5,85 meter 5,87 meter
  Djupgående 2,15 meter -
  Brt/Nrt - 33/11
  Maskineri - -
  Effekt 40 hk, 29 kW 130 hk, 95 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1907 Levererad av Crafoord Slip & Mekaniska Verkstad som Bröderna till bröderna Amandus Karlsson, Birger Karlsson och Johan Karlsson, Öckerö. Fiskefartyg med distriktsbeteckning "GG 320".
  1933 Såld.
  1933 Ombyggd i Danmark.
  19?? Såld till Nils Wikström, Bokenäs och omdöpt till Gullmaren. Passagerartrafik i Lysekil.
  1977 Såld till Arne Karl Olof Magnusson, Hjo och omdöpt till Guldkroken.
  1980 Såld till Pauli Virtanen, Oxelösund.
  1984-06-18 Sjunker i Oxelösunds hamn.
  1985-01-09 Lyfts upp på kajen och eldas upp av Oxelösunds brandkår.
Tillbaka till Nils Wikström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.