Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Clipper
Drottning Silvia i Gävle 2016-05-15
Drottning Silvia i Gävle 2016-05-15
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 877
  Registernr 12696
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJNV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,52 meter 25,51 meter
  Största bredd 6,05 meter 6,31 meter
  Djupgående 1,70 meter 2,19 meter
  Brt/Nrt 129/78 107/43
  Maskineri 2 x GM 6-110 2 x Scania DSI 14
  Effekt 660 hk, 485 kW 850 hk, 625 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 156 passagerare 143 passagerare
  Historik
  1958-06-01 Levererad av Kristianstads mekaniske verksted som Clipper till Sigval Bergesen d.y. & Co, Stavanger.
  1961 Nya huvudmaskiner, av fabrikat GM, 560 hk, 412 kW, installeras.
  1968 Såld till Stavanger Fjord Sightseeing A/S, Stavanger.
  1975-01 Såld till Nils Agasøster, Rubbestadsneset och omdöpt till Generalen.
  1980-03 Såld till AB Kalmarsundsfart, Kalmar och omdöpt till Solön af Kalmar.
  1982 Omdöpt till Fyris Viking.
  1982 Omdöpt till Drottning Silvia.
  1983-05 Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö för 800.000 SEK.
  1984 Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1987 Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm för 750.000 SEK.
  1987 Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 539 hk, 397 kW, installeras. Inköpta från Waxholms Ångfartygs AB, där dom tidigare satt i Waxholm II.
  1991 Såld till Föreningsbanken, Stockholm för 2,2 milj SEK.
  1993 Såld till Rederi AB Amore, Stavsnäs. Trafik i Gävle skärgård på traden Gävle - Engeltofta - Limön samt charter i Stockholms skärgård under lågsäsong.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 850 hk, 625 kW, installeras under våren.
  2008-07-31 En 86-årig kvinna ramlar ner i vattnet när hon ska gå ombord vid Skeppsbron, Gävle kl. 11.30. En man hoppar i och hjälper henne upp på land igen. Hon förs sedan i ambulans till sjukhus för vård.
  2012-03 Drift och bemanning övergår till Limöbåten Rederi AB, Gävle.
  2010-07-08 En propeller går sönder och trafiken ställs in. De passagerare som är ute på Limön hämtas av andra, mindre båtar. Drottning Silvia körs dagen efter till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  2010-07-10 Åter i trafik.
  2019-11-15 Såld till Limöbåten Rederi AB, Gävle.
  2024-12-19 Såld till Skärgårdsrederiet Sweden AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
Tillbaka till Rederi AB Karl XII
Tillbaka till Rederi AB Amore
Tillbaka till Limöbåten Rederi AB
Tillbaka till Skärgårdsrederiet Sweden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.