Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta Elf
Svea i Piteå
Svea i Piteå
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv, Torskog
  Varvsnummer 88
  Registernr 2496
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNR, senare SGRM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,29 meter 30,16 meter
  Största bredd 5,39 meter 5,60 meter
  Djupgående 2,73 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 119/83 116/33
  Maskineri 1 x Thorskogs ångmaskin 1 x Thorskogs ångmaskin
  Effekt 160 hk, 117 kW 280 hk, 206 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-07-21 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv som Göta Elf till Nya Ångbåts AB Lilla Edet, Gamla Lödöse. Hemort Lilla Edet. Trafik på Göta Älv, traden Lilla Edet - Göteborg (Lilla Bommen).
  1894-12-07 Ommätt. Mått 30,16 x 5,60 meter. Tonnage 116/75.
  1900-04 Ny ångmaskin på 280 hk, 206 kW och ny ångpanna installeras vid Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv, Torskog.
  1902-07-28 Grundstöter ca. kl. 20.30 vid Älvängen vid färd från Trollhättan mot Göteborg. Propellern skadas och man kör upp fartyget mot Tjurholmens stand. Några av passagerarna evakueras till ÄLvängen där de kan fortsätta färden till Göteborg mot tåg. Fartyget kommer senare loss och förs in till Älvängens brygga där man avvaktar hjälp av bogserbåt för bogsering till varv för reparation.
  1907-02-27 Ommätt. Mått 30,16 x 5,60 meter. Tonnage 157/109.
  1908-04-15 Vid avgång från Lilla Bommen i Göteborg ca. kl. 14.00 mot Lilla Edet med ca. 60 passagerare ombord får man förskjutning i lasten och fartyget kränger så kraftigt mot babords sida att vatten strömmar in. Strax därefter kantrar fartyget och lägger sig på botten med styrbords sida över vattenytan. Tillskyndande bogserbåtar och andra mindre båtar försöker rädda så många som möjligt från det kalla vattnet men totalt omkommer 26 personer. Befälvavaren I. M. Simonsson döms som vållande till olyckan och får åtta månadres fängelse.
  1908-04-21 Bärgas av Göteborgs Bogserings och Bärgnings AB och förs till Thorskogs Mekaniska Verkstad och Skeppsvarv, Torskog.
  1909-03-03 Såld på exekutiv auktion till Ångbåts AB Byelfven, Gillberga för 8.500 SEK och omdöpt till Svea. Ny hemort Gillberga. Repareras vid Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Helt ny inredning. På övre däck byggs nya rök- och damsalonger samt navigations- och styrhytter samt en expeditionshytt. Master och ångvinschar tas bort och i skrovet muras 7 ton järnbarlast fart för bättre stabilitet.
  1909-06-15 Insatt i trafik på traden Arvika - Säffle.
  1917-02-17 Såld till Olof Axel Mellin (1/2), Teodor Mauritz Wågström (1/4) och Elin Maria Melin (1/4), Örnsköldsvik för 42.000 SEK. Ny hemort Örnsköldsvik. Ombyggd vid Hägglund & Söner, Örnsköldsvik. Övre bryggan förkortas, ena däckshuset tas bort och aktersalongen ändras till lastrum. Fartyget förses med en mast och en ångvinsch. Trafik som bogserbåt, timmerdragare samt som godsfartyg på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Umeå - Vasa.
  1917-06-20 Ommätt. Mått 30,16 x 5,60 meter. Tonnage 118/53.
  1918-10-20 Teodor Mauritz Wågström säljer sin andel i fartyget till Olof Axel Mellin, Örnsköldsvik för 13.000 SEK.
  1921-05-06 Ommätt. Mått 30,16 x 5,60 meter. Tonnage 116/33.
  1942-03-16 Olof Axel Mellin säljer en fjärdedel i fartyget till Erland Melin, Örnsköldsvik för 3.540 SEK och en fjärdedel till Hildeborg Katarina Lundqvist, Örnsköldsvik för 3.540 SEK.
  1946-07-04 Elin Maria Melins andel i fartyget övertas av sonen, Carl Axel Melin efter att Elin Maria avlidit.
  1952-11-01 Hildeborg Katarina Lundqvist skänker sin andel i fartyget till sonen, Nils Olof Axel Lundqvist.
  1955-10-01 Såld till Per Clas Hållander, Örnsköldsvik för 6.000 SEK.
  1955-10 Såld till Karl Valdemar Sjölund, Järved för 1.800 SEK.
  1955-11-08 Såld till Bröderna Edstrand AB, Malmö för 6.000 SEK.
  1957-11 Skrotas på kajen i Örnsköldsvik.
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Lilla Edet
Tillbaka till Ångbåts AB Byelfven
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.