Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gottskär
Sarpsborg vid Melløs kai, Sarpsborg ca. 1900
Sarpsborg vid Melløs kai, Sarpsborg ca. 1900
Foto: Johan August Karlsson. Från Østfold fylkes billedarkiv
  Fartygsfakta    
  Byggd 1893
  Varv Långholmsvarfvet, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 689
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JBVK, senare dansk signal NLFS
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,07 meter 25,13 meter
  Största bredd 4,92 meter 5,27 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 105/71 69/30
  Maskineri 1 x Nya AB Atlas ångmaskin 1 x Nya AB Atlas ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1893-04-20 Levererad av Långholmsvarfvet som Gottskär till Onsala Ångfartygs AB, Kungsbacka. Hemort Kungsbacka.
  1893-05-11 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Särö - Råö - Gottskär - Tjolöholm - Kungsbacka.
  1896-02-15 Såld till Sarpsborgs Dampskibs A/S, Sarpsborg, Norge för 26.000 SEK och omdöpt till Sarpsborg. Ny hemort Sarpsborg. Tonnage 69/43.
  1896-04-08 Insatt i trafik på traden Kristiania (Oslo) - Moss - Selbak - Hanestad - Greaker - Sarpsborg.
  1900-07-03 Såld till Wilhelm Harald Svendsen, Anders Eilersen och Christian Frømming, Köpenhamn, Danmark. Ny hemort Köpenhamn. Dansk signal NLFS.
  1902-12-23 Wilhelm Harald Svendsen säljer sin andel till Rasmus Hansen, Köpenhamn.
  1904-02-17 Rasmus Hansen säljer sin andel till Christian Otto Ramberg, Köpenhamn. Ombyggd till sandpumpare.
  1914 Överförd till Firma H.C. Hansen og C.O. Ramberg, Köpenhamn.
  1920-09-02 Firma H.C. Hansen og C.O. Ramberg byter namn till A/S Hansen - Ramberg, Köpenhamn.
  1925 A/S Hansen - Ramberg byter namn till Firma Ramberg & Co., Köpenhamn.
  1927-04-27 Såld till Firma Petersen & Albeck, Köpenhamn för skrotning.
Tillbaka till Onsala Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.