Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kostervåg
Kostervåg vid Norra hamnen, Strömstad 2022-08-08
Kostervåg vid Norra hamnen, Strömstad 2022-08-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 2000
  Varv Oma Baatbyggeri A/S, Stord, Norge
  Varvsnummer 515
  Registernr 15248
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9226229
  Signal SLTA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,04 meter 30,25 meter
  Största bredd 9,27 meter 9,27 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,48 meter
  Brt/Nrt 198/84 198/84
  Maskineri 2 x Scania DI14 86M 2 x Danfoss
  Effekt 1.000 hk, 735 kW 800 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 270 passagerare 270 passagerare
  Historik
  2000-05 Levererad av Oma Baatbyggeri A/S som Kostervåg till Koster Marin AB, Sydkoster.
  2001 Insatt i trafik på traden Strömstad - Koster.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2008 Ombyggd. Ny salong på övre däck.
  2009 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 M, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Oma Baatbyggeri AS, Norge.
  2022 Ombyggd och förlängd med 4,21 meter vid Swede Ship Marine, Djupviks varv AB, Tjörn. Fartyget byggs om för eldrift med Danfoss elmotorer, 800 kW, 750 kWh LTO-batterier samt två Valmet dieselgeneratorer, 272 hk, 200 kW. Ombyggnaden kostar ca 23,0 milj SEK, varav 9,0 milj SEK är stöd från Klimatklivet.
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.