|
|
 |
Fartygsfakta |
|
 |
|
 |
Byggd |
1919 |
Varv |
Nystads båtvarv, Nystad, Finland |
Varvsnummer |
- |
Registernr |
- |
Fartygstyp |
Motorfartyg |
Material |
Trä |
IMO nummer |
- |
Signal |
- |
Systerfartyg |
- |
|
 |
|
 |
Teknisk data |
Vid byggnation |
Vid förlisningen |
|
 |
Längd öa |
22,31 meter |
22,31 meter |
Största bredd |
4,105 meter |
4,10 meter |
Djupgående |
0,90 meter |
0,90 meter |
Brt/Nrt |
- |
- |
 |
Maskineri |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
1 x Andrée & Rosenqvist bensin |
Effekt |
100 hk, 73 kW |
100 hk, 73 kW |
Toppfart |
12 knop |
8,5 knop |
Kapacitet |
120 passagerare |
113 passagerare |
|
 |
|
 |
|
 |
1919-06-17 |
Levererad av Nystads båtvarv som Naantali Express till Meritoimi OY, Mainio E Grönroos, Åbo, Finland. Trafik på traden Åbo - Nådendal. | |
1920-11-02 |
Såld till AB Emil Löfgren, Stockholm för 15.000 SEK och omdöpt till Express. | |
1921-06-30 |
Såld till Arvid Eriksson och Karl Joel Efraim Andersson under bildande av Rederi AB Nya Waxholm, Vaxholm för 15.000 SEK och omdöpt till Nya Waxholm. Waxholms Nya Ångfartygs AB protesterar i en skrivelse mot namnet på fartyget eftersom de har flera fartyg med liknande namn på samma trad. | |
1921-07-08 |
Insatt i trafik på traden Vaxholm - Stockholm (Strand hotell). | |
1921-07-15 |
Eld slår ut från motorn ca. kl. 16.15 då den startas efter en reparation vid kajen i Vaxholm. Elden sprider sig över hela fartyget, som brinnande bogseras ut till Sandgrundet i Södra Vaxholmsfjärden, där det brinner ner till vattenlinjen och sjunker. Orsak till eldsvådan tros vara att det kommit bensin på förgasaren. | |
|
 |
|
 |
|
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Fröja AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.
|
|
 |
|
|  |
|