Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Orsa
Orsa på Siljan 2005-09-10
Orsa på Siljan 2005-09-10
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1888
  Varv Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne
  Varvsnummer -
  Registernr 12797
  Fartygstyp Ångvarpbåt, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJXY, numera SFE 4079
  Systerfartyg Elfdalen
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,37 meter 22,37 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,90 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 60/- 59/0
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 110 hk, 81 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1887-10 Beställd av Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening för leverans den 1 maj 1888.
  1888-06 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som Orsa till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening. Fraktas i delar med båt till Gävle och därifrån med järnväg så långt det går. Ihopmonteras vid Övermo. Varpbåt på Dalälven och sjön Siljan.
  1890 Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening byter namn till Dalelfvarnes Flottningsförening.
  1968 Såld till Karl Heinrich Vilhelm Beischer, Leksand. Motoriserad. Ombyggd med ny överbyggnad i fartygets hela bredd.
  1996 Såld till Märta Beischer, Leksand.
  2001 Såld till Åke Ryss, Sollerön.
  2019-12-04 Överförd till båtregistret med signal SFE 4079.
Tillbaka till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening
Tillbaka till Dalelfvarnes Flottningsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.