Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

S:ta Thora
Tora i Hammarbykanalen, Stockholm 1960-06-11
Tora i Hammarbykanalen, Stockholm 1960-06-11
Foto: Gunnar Hedman
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 1/2007, S19
* Torekovbornas Väderötrafik, 1993, S59-61, 64, 66, 69, 71, 75-77
* Stockholms skärgård Tur & Retur, 1994, S70, 79
  Byggd 1942 ca.
  Varv Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Arild
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1942 ca. Levererad av ett varv i Danmark till Tyska ockupationsmakten i Danmark. Patrullbåt.
  1946 Såld till Henry Johansson, Julius Johansson, Alfred Lundin och Sven Paulsson, Torekov och omdöpt till S:ta Thora. Ombyggd i Ramsjö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Penta, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1947-07 Får passagerarcertifikat för 39 passagerare. Insatt i trafik på traden Torekov - Hallands Väderö.
  1954 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Tora. Ombyggd för stävtillägg. Insatt i sightseeingtrafik på traden Strömkajen, Stockholm - Lilla och Stora Nyckelviken, Nacka.
  1961-08-25 Såld till Bertil Hedlund, Nyköping.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.