Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sylphide
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 4/1987, S3-4
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 107
  Registernr 1658
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDHQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,72 meter 29,45 meter
  Största bredd 4,04 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,48 meter 12,08 meter
  Brt/Nrt 79/54 82/39
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 90 hk, 66 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Sylphide till Sylphides Ångbåtsbolag, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Alnösundet - Söråker.
  1888 Ombyggd.
  1900 Traden förlängs från Söråker till Myckeläng.
  1902 Ombyggd. Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Nya mått 29,45 x 4,18 meter. Nytt tonnage 77/36.
  1916-04-04 Såld på offentlig auktion till kapten Johan Adolf Åström och handlare P Eriksson, Sundsvall för 6.750 kr.
  1916-09-25 Överförd till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 9.500 kr.
  1921-05-06 Ommätt. Nytt tonnage 82/39.
  1932 Upplagd i Sundsvalls hamn till försäljning.
  1934-05-15 Såld till skrothandlare J Hellsing, Alnön för 600 kr.
  1934-05-18 J Hellsing meddelar att fartyget nu är skrotat. Ångmaskinen såld till Myrnäs sågverk och styrhytten blev sommarstuga i Hartungsviken.
Tillbaka till Sylphides Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.