Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trafik
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1868
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 82
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,22 meter -
  Största bredd 3,41 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1868 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Trafik till Hernösands Ångslups AB, Härnösand.
  1868-08 Insatt i trafik på traden Härnösand - Älandsfjärden. Används även nattetid som bogserbåt.
  1875 Såld till Ångslupsbolaget Trafik, Nyland. Trafik på Ångermanälven, traden Kungsgårdsfjärden - Bollsta.
  1899 Såld till Ångslups AB Ragnhild, Härnösand.
  1931 Såld till William Eriksson, Lunde och omdöpt till H2O. Ombyggd till vattenbåt och motoriserad med en Avancemotor på 25 hk, 18 kW. Används vid hämtning av vatten nattetid ur en källa vid Nydal nedanför Björkudden.
  1940 Upplagd vid Noraström.
  1945 Åter i trafik.
  1956 Skrotad.
Tillbaka till Hernösands Ångslups AB
Tillbaka till Ångslupsbolaget Trafik
Tillbaka till Ångslups AB Ragnhild
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Strömma Kanal
Ångfartygs AB
Strömma Kanal

m/s Strömma Kanal Foto: Patrik Nylin

Fartyget färdigställdes vid Gustafssons och Anderssons varvs AB på Lidingö hösten 1975 och gör sin premiärtur på traden Stockholm - Sandhamn via Strömma Kanal den 14 september samma år. En trad hon än idag trafikerar och därtill kör kvällskryssningar och charter. Den 5 september i år firar fartyget 50 år, bjuder Strömma in till fest, det återstår att se.