Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Volapuk II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/2001, S38-39
* Båtologen 4/2000, S188
* Dansk Skeppslista 1907, S51
* Dansk Skeppslista 1915, S42
  Byggd 1894
  Varv Georg Seebeck A.G, Geestemünde, Tyskland
  Varvsnummer 95
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,50 meter -
  Största bredd 4,97 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 75/40 -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 73 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1894 Levererad av Georg Seebeck A.G som Volapuk II till Fassbänder, Köln, Tyskland. Trafik på Rehn.
  1905-04 Såld till Randers Fjorddampskibsselskab, Randers, Danmark och omdöpt till Falken. Dansk signal NPGC.
  1913 Såld till Niels Juel Nielsen, Randers.
  1918-05-07 Såld till C.G. Carlström, Helsingborg. Trafik på traden Helsingborg - Viken - Mölle.
  1919-04-01 Såld till Ångbåts AB Tärnan, Haparanda för 78.0000 kr. Trafik på traden Haparanda - Seskarö - Karlsborg - Nederkalix.
  1920 Maskineriet rustas upp vid Ruona Mekaniska Verkstad, Brahestad, Finland.
  1926-01-27 Såld till Fritz E. Olsson och Jakob Mäkelä, Alatornio, Finland och omdöpt till Ukko. Bogserbåt.
  1937 Såld till OY Silika AB, Nilisiä, Kuopio.
  1941 Såld till Kymmene AB, St. Michael och omdöpt till Halla XIX.
  1960-talet Skrotas.
Tillbaka till Ångbåts AB Tärnan
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.