Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Westergöthland
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Linköping vid Nykvarn, Linköping
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1847
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 18
  Registernr 2453
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFMN
  Systerfartyg Götheborg
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 28,91 meter -
  Största bredd 5,76 meter -
  Djupgående 3,43 meter -
  Brt/Nrt 264/189 118/87
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 45 hk, 33 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1847-11-09 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Westergöthland till Mariestads Ångbåtsbolag, Mariestad. Trafik på traden Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Mariestad - Sjötorp - Kristinehamn. Söndagar traden Göteborg - Marstrand. Höst och vår trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal. Fartyget är tillsammans med systern Götheborg de första propellerjärnångarna i Sverige.
  1853 Mariestads Ångbåtsbolag ombildas till Westgöta Ångbåtsbolag, Mariestad.
  1869-03 Såld till Göteborg för 12.000 rdr. Chartertrafin i Göteborgs skärgård.
  1870 Kraftigt ombyggd vid Motala Verkstad, Motala och omdöpt till Phoenix. Trafik på traden Stockholm - Jönköping.
  1871 Såld till Carl Fredrik Nordh, Motala.
  1883 Såld till C. Thorngren, Linköping och omdöpt till Linköping. Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1884 Överförd till Linköpings Rederi AB (C. Thorngren), Linköping.
  1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1896-06-16 Såld till Linköpings Nya Rederi AB, Linköping.
  1905-03-20 Såld till Ångfartygs AB Stegelöf, Västervik för 20.000 kr och omdöpt till Western. Trafik på traden Västervik - Helgenäs - Källvik - Valdemarsvik - Stockholm.
  1907-05-28 Grundstöter på grundet Marsbådan mellan Kråkelund och Strupö. Orsaken är, enl. kaptenen, dimman som gör att man inte ser utprickningen. Går upp till Stockholm för plåtbyten.
  1907-09 Åter i trafik.
  1911-06-14 Såld till Blankaholms Sågverks AB, Västervik.
  1911-10-09 Anmäls som nedskuren till pråm.
  1913-09-02 Omdöpt till Erik. En motor på 45 hk, 33 kW, installeras.
  1915-01-20 Grundstöter vid sydöstra udden av Furöns rev i Kalmarsund på en resa mellan Kalmar och Verkebäck med trä i lasten. Besättningen går i livbåten och tar sig med hjälp av Oskarshamns lotsbåt in till Oskarshamn.
  1915-01-21 Bogserbåten Odin tar sig ut till platsen för grundstötningen men motorpråmen är då helt försvunnen. Man ser endast kringflytande spillror av pråmen och lasten.
Tillbaka till Mariestads Ångbåtsbolag
Tillbaka till Westgöta Ångbåtsbolag
Tillbaka till Linköpings Rederi AB
Tillbaka till Linköpings Nya Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.