Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ægir
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1850
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 25
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,70 meter -
  Största bredd 5,64 meter -
  Djupgående 0,75 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 195 passagerare -
  Historik
  1850-01-29 Beställd av det nybildade Djurgårds Ångbåts AB, Stockholm.
  1850-04 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ægir till Djurgårds Ångbåts AB. Fartyget är försett med roder i både för och akter och behöver därför inte vändas.
  1851-05-01 Första provturen från Stockholm till Vaxholm.
  1851-05-03 Insatt i daglig trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Vaxholm.
  1868-05 Såld till C.B. Fitingoff, Härnösand för 1.600 rdr rmt. Trafik på traden Noraström - Härnösand.
  1868-06 Såld till Fredrik Hägg, Härnösand och omdöpt till Billig.
  1881 Såld till grosshandlare J.A. Fahlgren, Örnsköldsvik och omdöpt till Mo elf.
Tillbaka till Djurgårds Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.