Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Älv-Snabben 4
Älv-Snabben 4 utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Älv-Snabben 4 utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1994
  Varv Båtservice Holding A/S, Mandal, Norge
  Varvsnummer 9
  Registernr 14687
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9107069
  Signal SHOU
  Systerfartyg Älv-Snabben 5
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,55 meter 31,55 meter
  Största bredd 8,15 meter 8,15 meter
  Djupgående 1,95 meter 1,95 meter
  Brt/Nrt 231/115 231/115
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 122A 2 x Scania DI 13 092M
2 x Danfoss Editron elmotor
  Effekt 760 hk, 559 kW 900 hk, 662 kW
900 hk, 662 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 448 passagerare 448 passagerare
  Historik
  1994-09-29 Levererad av Båtservice Holding A/S som Älv-Snabben 4 till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Byggnadskostnad 14 milj SEK.
  1994-10-10 Insatt i trafik i Göteborgs hamn, traden Lilla Bommen - Lindholmen - Klippan.
  1994-10-24 Döpt av författarinnan Viveca Lärn-Sundvall vid en cermoni vid Eriksberg, Göteborg kl. 11.00. Efter dopet, som sker i ösregn, kör fartryget en doptur mellan Eriksberg och Operan.
  2009-09 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12-450, 900 hk, 661 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
  2025-01 Ombyggd till hybriddrift vid Ö-varvet AB, Öckerö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 13 092M, 900 hk, 662 kW, samt elmotorer, av fabrikat Danfoss Editron, 900 hk, 662 kW, installeras. Batterier: Echandia Marine LTO, 496 kWh.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.