Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Angantyr
Angantyr vid Stora Essingen, Stockholm 2003-07-04
Angantyr vid Stora Essingen, Stockholm 2003-07-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1909
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 440
  Registernr 5060
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JRQL, numera SDCI
  Systerfartyg Fylgia Valkyrian
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,75 meter 23,16 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,60 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 89/57 81/24
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Caterpillar 3408 V8
  Effekt 130 hk, 95 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 204 passagerare 148 passagerare
  Historik
  1909-05 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Angantyr till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 60.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Smedsudden - Karlshäll - Essingen - Ekensberg - Alvik - Bergvik - Hägersten.
  1910-08-26 Kolliderar på kvällen med ångslupen Frigg på Riddarfjärden utanför Kungsholmstorg. Frigg, som är på väg in till Kungsholmstorg vid färd från Essingeöarna, kör in i sidan på Angantyr. Inget av fartygen får några större skador utan kan efter incidenten fortsätta sina färder.
  1911-06-06 Grundstöter ca. kl. 20.00 i Stegesund, norr om Vaxholm, vid färd tillbaka mot Stockholm under en lustresa till Trälhavet för att se de amerikanska militärfartygen som är på besök. Passagerarna evakueras till Skarpöborg av några av flottans ångslupar. Angantyr dras loss dagen efter av en bogserbåt och förs till Beckholmsvarvet, Stockholm för reparation.
  1912-04-09 Grundstöter ca. kl. 00.15 i snöstorm vid Ellensvik, Nacka strand vid färd mot Fjäderholmarna och Lidingö. I det täta snöfallet kör Angantyr upp på land strax bredvid Ellensviks brygga. Då man inte vet om en läcka uppkommit surrar man fast fartyget och rekvirerar en ersättningsbåt. Bärgas två dagar senare efter att stormen bedarrat.
  1912-08-08 Kolliderar ca. kl. 18.30 med en segelkutter på Riddarfjärden utanför Rålambshov vid färd in mot Riddarholmen. Angantyr kör in i sidan på segelbåten, som får skador på relingen. En besättningsman på segelbåten ramlar, vid kollisionen, överbord men räddas av Angantyr som också bogserar in segelbåten till Rålambshovs brygga.
  1914 Ny överbyggnad på övre däck.
  1919-07-21 Kolliderar ca. kl. 23.00 med en mindre motorbåt utanför Smedsudden vid färd från Riddarholmen utåt Mälaren. På motorbåten, som saknar lanternor, finns fem personer varav en av dem ramlar överbord och drunknar. Rådhusrätten dömer 9 juli 1921 motorbåtens ägare som ansvarig för olyckan.
  1923 Styrhytten uppflyttad till övre däck.
  1924-03-07 Sjunker ca. kl. 03.00 vid kajen vid Smedsudden där fartyget ligger upplagt för natten. Bärgas två dagar senare.
  1929-01-14 Vid ankomst till Söder Mälarstrand försöker en person hoppa ombord på fartyget innan man lagt till. Han halkar på isen på bryggan och hamnar mellan fartyget och bryggan där han kläms svårt. Han förs till Maria sjukhus där han avlider dagen efter.
  1941 Flyttas till trader i Stockholms skärgård.
  1949 Byggs om för att bättre passa skärgårdens högre sjöar. Fören höjs och överbyggnaden från 1914 tas bort.
  1949-06 Insatt i trafik på traden Årsta havsbad - Utö under namnet "Utöexpressen".
  1950 Ommätt. Nya mått 22.73 x 5,35 meter. Nytt tonnage 105/66.
  1955 Motoriserad med 2 x Scania Vabis D10, 270 hk, 198 kW. Flyttad till trader i Stockholms mellersta skärgård.
  1962-10-22 Släpps under natten loss från sina förtöjningar vid Nybrokajen. Kl. 06.30 upptäcks det drivande fartyget av personal på Örlogsvarvet som går ut med en verkstadsbåt för att bogsera in Angantyr till Nybrokajen igen. Besättningen, som ligger och sover ombord, vaknar vid bogseringen och undrar var de befinner sig.
  1964 Ommätt. Nya mått 22.20 x 5,35 meter. Nytt tonnage 80/30.
  1968-04-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 125.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traderna Stockholm - Möja och Stockholm - Saxaröarna.
  1968-08-04 Vid utbackning från Stora Saxaren ca. kl. 19.30 vid färd mellan Grundvik och Vaxholm med 30 passagerare ombord hänger sig backslaget. Istället för att fortsätta mot Vaxholm backar man upp på en sandstrand på Lilla Saxaren. Passagerarna förs över till Tärnan och Havsörnen som snabbt kommit till platsen. Angantyr bärgas dagen efter och förs till varv för reparation av roder och backslag. Bärgas några timmar senare och förs til varv för kontroll och reparation.
  1971-02-28 Får maskinproblem vid färd från Vaxholm mot Saxaröarna. Först överhettning i maskin och senare problem med ett filter. Kl. 17.30 avbryts turen och fartyget går tillbaka till Vaxholm. De väntande passagerarna på bryggorna runt Saxarfjärden hämtas en timme senare av Ramsö, då rejält irriterade och frusna.
  1978-07 Såld till Drottningholms Ångfartygs AB, Stockholm. Renoveras. Trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm på traderna Stockholm - Drottningholm och Uppsala - Skokloster - Sigtuna.
  1979-05 Såld till ingenjör Richard Karl Gustaf Grönstedt, Stockholm. Fortsatt rafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1980 Återfår det soldäck på salongstaket som fanns där vid leveransen 1909.
  1981 Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal ombildas till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1981-08-26 Grundstöter på kvällen vid Gammeludden, Nacka. Dras loss av en bogserbåt.
  1983 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3408 V8, 320 hk, 235 kW, installeras. Man minskar samtidigt från två till en huvudmaskin. Får även en ny skorsten.
  1983-03-21 Insatt i trafik på traden Gamla Stans tunnelbanestation - Stadshuskajen - Stora Essingen när Spadab (Sparbanken Data AB), ABV och SAC vill erbjuda sina anställda att åka båt till och från arbetet. Vid premiärturen till Stora Essingen fanns endast en passagerare ombord men på eftermiddagen var det ca. 50 personer som åkte med till stan.
  1988-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 120.000 SEK.
  1989-04 Ombyggd och moderniserad vid Kummelnäs Varv AB, Nacka. Överbyggnaden ombyggd. Ersätts under ombyggnaden av Östanå I.
  1990-04 Ombyggd och moderniserad vid Kummelnäs Varv AB, Nacka.
  1992-01-07 Vid uppstart av huvudmaskin så öppnas en ventil varvid ca. 2.000 liter dieselolja pumpas ut i Riddarfjärden. Dieseloljan följer strömmen och skadar sjöfåglar. Dieselolja upptäcks även i närheten av Strömbron och Skeppsholmen. Enligt uppgift startade befälhavaren maskinen trots att det i maskinrummet låg vatten upp över durkarna.
  2003-12-30 Gör sin sista tur på traden Stockholm - Essingeöarna - Alvik efter det att beställarna FöreningsSparbanken IT, Lärarförbundet och AP Fastigheter beslutat att inte längre betala för trafiken.
  2012-06-07 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.