Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arboga N:o 1
Lund
Lund
Foto: Okänd. Från Tore Olssons samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1861
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 102
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 45,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 2,67 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin -
  Effekt 80 hk -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1859 Beställd av Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag. Kontrakterad byggkostnad 113.500 rdr rmt.
  1861-10 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Arboga N:o 1 till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag. Trafik på traden Stockholm - Arboga.
  1861-10-13 Jungfrufärd från Stockholm till Arboga.
  1868-05 Insatt på traden Malmö - Köpenhamn i väntan på försäljning.
  1869-03 Åter på traden Stockholm - Arboga. Ombyggd.
  1872-05 Såld till Ångbåtsbolaget Köpenhamn - Malmö, Malmö för 103.000 rdr och omdöpt till Lund. Reservfartyg på traden Malmö - Köpenhamn.
  1874-04 Såld till A/S Dampskibsselskabet København - Malmö, Köpenhamn för 80.000 kr.
  1874-04-22 Såld till Det Forenade Dampskibs-Selskab (DFDS), Köpenhamn.
  1876 Ombyggd.
  1883 Ombyggd.
  1900-03-01 Såld till D/S Kysten, Köpenhamn.
  1901-12-07 Såld till W.F. Potenberg, Swinemünde för 18.000 kr.
  1901 Såld till W. Kuntzmann, Stettin. Sannolikt upphuggen.
Tillbaka till Arboga Ångfartygs och Rederi Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1706 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.