Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ärlan
Ärlan utanför Asperö östra, Asperö 2014-07-04
Ärlan utanför Asperö östra, Asperö 2014-07-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1990
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 526
  Registernr 14243
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 9004827
  Signal SBMT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,18 meter 36,18 meter
  Största bredd 9,18 meter 9,18 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,85 meter
  Brt/Nrt 230/70 230/70
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 162A 2 x Volvo Penta D13 MH
  Effekt 940 hk, 691 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 98 passagerare 98 passagerare
   132 ton 132 ton
  Historik
  1990-10-31 Levererad av Oskarshamns varv AB som Ärlan till Erik Thun AB, Göteborg. Godstrafik i Göteborgs södra skärgård för AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik.
  1990-11-09 Döpt av Maj-Britt Boström vid en cermoni vid Stenpiren, Göteborg. Flaskan krossas först på andra försöket.
  1997 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.
  2000 En av två huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 163A, 470 hk, 345 kW, installeras efter maskinhaveri. Sammanlagda effekten 940 hk, 691 kW, kvarstår.
  2013 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D13 MH, 1.000 hk, 735 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.