Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Augusta
Augusta i Holmsund 1905
Augusta i Holmsund 1905
Foto: Anders Fredrik Regnell. Från Tekniska museets samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1884
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 183
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,39 meter -
  Största bredd 3,94 meter -
  Djupgående 2,28 meter -
  Brt/Nrt 31/- -
  Maskineri 1 x Bergsunds ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Augusta till Umeå Ångslups AB, Umeå.
  1888 Umeå Ångslups AB ombildas till Umeå Nya Ångslups AB, Umeå.
  1893 Såld till Holmsunds Sågverk, Holmsund. Ombyggd till bogserbåt.
  1896 Holmsunds Sågverk ombildas till Holmsunds AB, Holmsund.
  1899 Såld till konsul Sandström, Piteå.
  1900 Såld till Anton Wirén, Piteå.
  1910 Ny ångmaskin installeras.
  1916 Ny ångmaskin på 100 hk, 73 kW, installeras.
  1917 Omdöpt till Anna.
Tillbaka till Umeå Ångslups AB
Tillbaka till Umeå Nya Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.