Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Avance
Najad i Viksberg
Najad i Viksberg
Foto: Bernt Fogelberg. Från Sjöhistoriska Museet.
  Fartygsfakta    
  Byggd 1863
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 120
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,17 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 20 hk, 15 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Lindholmens Varv som Avance till Anders August Andersson, Gävle. Trafik i Gävle för Gefle Ångslupsbolag.
  1883 Såld till Lars Wilhelm Åkerson, Gävle. Fortsatt trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1893 Överförd till Carl Wilhelm Åkerson, Gävle. Fortsatt trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1916 Motoriserad.
  1930 Såld till det nybildade Ornö Trafik AB för 5.600 kr och omdöpt till Ornö. Trafik mellan Dalarö och Ornö.
  1932 Såld till bröderna E och R Persson, Lexnäbb, Viksberg i Västmanland och omdöpt till Najad. Trafik på Strömsholms kanal.
  1974 ca Såld till B Jansson och Å Segerström, Fagersta. Fritidsbåt.
  1978 Såld Jan-Åke Nordström, Västerås.
  1980 Tas upp på land i Irsta utanför Västerås och skärs ner.
  1985 Det sönderskurna skrovet skänks till Smedjebackens kommun för att kunna återställa slupen igen.
  2004 Såld till Jan-Olof Könberg, Smedjebacken. Restaureringen fortsätter.
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Ornö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.