Bastö
Frog Cygnus på Göta älv, Göteborg 2009-09-19
Frog Cygnus på Göta älv, Göteborg 2009-09-19
Foto: Anders Lidhall
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1990
  Varv Lun-Mek AB, Mariehamn, Åland
  Varvsnummer -
  Registernr 15956
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFQN, norsk signal LAPJ
  Systerfartyg Bergö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,14 meter 20,14 meter
  Största bredd 6,05 meter 6,05 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 95/- 95/28
  Maskineri 2 x Aifo Iveco 2 x Aifo Iveco
  Effekt 476 hk, 350 kW 476 hk, 350 kW
  Toppfart 10,5 knop 10,5 knop
  Kapacitet 60 passagerare 154 passagerare
   2 personbilar 2 personbilar
  Historik
  1990 Levererad av Lun-Mek AB som Bastö till Finska Sjöfartsverket, Skärgårdshavets Sjöfartsdistrikt, Åbo, Finland. Förbindelsetrafik i Houtskär, Åbolands skärgård, traden Houtskär - Sördö - Lempnäs - Äpplö - Bockholm - Sövdö - Nåtö - Härklot - Själö - Torsholma.
  1994 Flyttas till traden Nagu - Själö - Innamo - Järvsor - Norrskata - Maskinnamo - Åvensor.
  2001-07-13 Såld till VÄGAB, Västerås Gatukontors AB, Västerås. Vintertrafik på traden Västerås - Almö-Lindö - Ridön.
  2005-09-30 Såld till Västerås stad, Västerås. Fortsatt vintertrafik på traden Västerås - Almö-Lindö - Ridön.
  2007-02-21 Såld till Seadive A/S, Bergen, Norge för 3,35 milj SEK och omdöpt till Seabas. Norsk signal LAPJ.
  2007-02-27 Lämnar Västerås under norsk flagg vid 21-tiden på väg mot Bergen, Norge.
  2009-06-15 Såld till Mårlind & Gullberg Holding AB, Göteborg och omdöpt till Frog Cygnus.
Tillbaka till Västerås stad