|
Bolaget för Ångfartyget Carl Gustaf
|
 |
Bolaget för Ångfartyget Carl Gustaf bildas den 4 juni 1860 vid en konstituerande bolagsstämma i Västerås under arbetsnamnet "Eskilstuna-Westerås-Arboga Ångbåtsbolag". Trafik på Mälaren, traden Eskilstuna - Västerås - Arboga. Man beslutar på en extra bolagsstämma torsdagen den 2 november 1876 att ångslupen "Carl Gustaf" ska säljas på en auktion. Ångslupen ropas in av på auktionen i januari 1877 av fartygets befälhavare, kapten Hartzell som omgående vidaresäljer slupen till andra intressenter som bildar Ångfartygs AB Carl Gustaf, Västerås. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|