Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brage
Kurre 1909
Kurre 1909
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1872
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 227
  Registernr 2678
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,40 meter 25,03 meter
  Största bredd 4,49 meter 4,95 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - 64/39
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 125 hk, 92 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - 188 passagersare
  Historik
  1872-05-26 Levererad av Lindholmens Varv som Brage till Kung Karl XV, Stockholm. Byggnadskostnad 75.000 rdr. Kungligt lustfartyg. Används för resor mellan Stockholms slott och Ulriksdals slott.
  1873-06 Såld till Ångfartygsbolaget Brage, Lidingö för 35.000 rdr. Hemort Stockholm.
  1873-06-22 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Edsberg.
  1874 Byter slutdestination i Edsviken till Nytorp.
  1875-07-21 En mindre brand utbryter ca. kl. 01.00 i kaptenens hytt. Går på morgonen till varv för reparation. Åter i trafik 25 juli.
  1882-07-12 Ommätt. Mått 25,03 x 4,95 meter. Tonnage 64/39.
  1887 Byter kajplats i Stockholm till Karl XII:s torg.
  1888-03 Såld till Ångfartygs AB Stockholm-Ulriksdal, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Ulriksdal - Nytorp.
  1890 Ny ångmaskin installeras vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1893-05-21 Grundstöter lätt utanför Karl XII:s torg, Stockholm och skadar propellern. Incidenten orsakas av lågt vattenstånd.
  1893-12 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Kung Karl. Genomgår under vintern en större renovering vid Ekensbergs varf, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Ulriksdal - Nytorp.
  1895-05 Flyttar till traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Sandhamn.
  1897-04 Flyttar till traden Stockholm (Nybroviken) - Stadsgården - Fjäderholmen.
  1900-05 Såld till Gustaf Oscar Wallenberg, Stockholm och omdöpt till Kurre. Ombyggd till lustfartyg vid Ekensbergs varf, Stockholm.
  1919-11-11 Såld till ingenjör Hugo Schubert, Saltsjöbaden för 6.000 SEK. Ny hemort Saltsjöbaden.
  1921 Ombyggd.
  1923-05-08 Omdöpt till Brage.
  1931-02-14 Såld till Karl Gustaf Adolf Wagner, Stockholm för 17.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1936-04-21 Såld till Gösta Fredrik Fabian Carlander, Stockholm för 5.000 SEK.
  1936-12-18 Såld på offentlig stadsauktion till Karl Larsson, Smedsudden, Stockholm för 405 SEK.
  1937-06-01 Såld till Hugo Jansson, Dyvik, Vätö för 700 SEK.
  1937 Hugo Jansson, Dyvik, Vätö intygar att fartyget är skrotat.
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.